Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Precyzyjne ustawienia koloru - Custom CMYK / Total Ink Limit


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

Ankieta: Precyzyjne ustawienia koloru - Custom CMYK / Total Ink Limit (0 użytkowników oddało głos)

  1. Myślę, że tak (-100 pkt) (3 głosów [100.00%])

    Procent z głosów: 100.00%

  2. Myślę, że nie (+100 pkt) (0 głosów [0.00%])

    Procent z głosów: 0.00%

Głosuj Goście nie mogą oddawać głosów

#1 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 22 czerwca 2011 - 21:35

ja mam z kolei inne pytanie - nie dotyczy co prawda corela bo nie uzywam i nie uzywalem - ale ustawien zwiazanych z "TIL" - pozwolcie ze najpierw opisze o co chodzi a pozniej pytanie: poniewaz pracujemy dla duzej firmy telekomunikacyjnej ;) wiaze sie to z ogromna iloscia fullpage'ow prasowych na kazda kampanie, z reguly jest tak, ze wiekszosc wydawcow preferuje pliki kompozytowe (czyli pdfy) ktore uzyskujemy w ten sposob ze zdjecie z sesji przygotowujemy w photoshopie, dopieszczamy, splaszczamy, importujemy do illustratora, dodajemy wszelkie obiekty wektorowe, eksportujemy pdfa (ew dodajemy odpowiednie profile) i wysylamy do drukarni... problem wystepuje w gazetach wysokonakladowych o niskiej jakosci papieru (fakt/GW etc) - te ostatnie wydawnictwa wymagaja plikow (z reguly) w formacie tiff z calkowita iloscia farby (TIL) na 240%/260% - tutaj rodza sie pewne teoretyczno/praktyczne pytania: 1. jezeli wezmiemy w/w pdfa wygenerowanego w illustratorze (bez spadow i separacji - bo o tym dalej) i otworzymy go w photoshopie (albo w calosci zrobimy w photoshopie – whatever – na kolory to nie wplywa) to nalezy zmniejszyc ilosc zadrukowania pliku farba - wiadomo: w PS5 ustawiamy custom CMYK, przyrost punktu rastrowego na 30% (bo tak z reguly chca) + TIL na 240%/260% a w zakladce Ink Colors wybieramy ktoras wersje profilu Newsprint... moje pytanie jest takie: czy istnieje metoda/wzor/algorytm dzieki ktoremu zamiast profilu Newsprint mozemy za pomoca profilu Custom (wybieranego w tej samej zakladce) uzyskac taki efekt, ze kolory zdjecia/obiektow wektorowych nie zostana zmienione w ten sposob, ze przeklamia kolory? chodzi mi o to, czy i kiedy opcja Custom daje nam wieksza manualna kontrole nad oczywista zmiana barw wynikajaca ze zmniejszenia calkowitego nasycenia farb na druku docelowym... Wspominam o tym dlatego, ze jest ogromna roznica pomiedzy zastosoawniem profilu Newsprint w zakladce Convert to Profile Advanced w PS5 a wybraniem profilu Custom (nawet jeżeli nie ingerujemy w wartosci numeryczne poszczegolnych zestawien kolorow) 2. sprawa druga – wezmy przykład z punktu (1) i zdecydujmy się na profil Newsprint przy zmianie calkowitego zadrukowania na 240% – czy w takim przypadku powinno się podnosic wartosc parametru UCA Amount? A jeśli tak, to o ile/w jaki sposob okreslic o ile? Rozumiem ze ta wartosc oznacza stopien w jakim – pardon uproszczenia – podnosimy nasycenie kolorw ze względu na obnizenie ilosci farby, która przypada im w finalnym wydruku w gazecie? 3. wreszcie pytanie ostatnie... nie jestem geniuszem, ale czy w adobe pro, z którego jednak raczej malo korzystam, istanieje sposob, zeby rozwiazac pytania (1) + (2) w stosunku do plkow .pdf? A jeśli tak, to jak się to ma do powtornego otwierania takiego pliku w „macierzystym” programie, np. illustratorze (ponieważ zachodzi koniecznosc korekty) – czy wszystkie obnizenia wartosci sumy zadrukowania zostaja cofniete (jako ze illustrator do odczytu uzywa wtedy zrodlowego pliku – np. podlinkowanego zdjecia – w ktorym nie było przeciez zadnej ingerencji?) wiem, ze to nie są proste sprawy i wiem, ze wymagaja odpowiedniego opisu, ale mam wrazenie, ze dla kogoś, kto się tym zajmuje, będzie to w miare jasne... moje pytania wynikaja z faktu, ze jakos – może ze względu na wlasna ulomnosc – nie udalo mi się znalezc na nie wystarczajacych odpowiedzi zarowno w sieci jak i na stronach tej cudownej firmy adobe z której kazdy z nas (w jakims sensie) korzysta... ciekway jestem, jak to wyglada z Waszej strony pozdr b ps bede wielce wdzieczny jesli (o ile) w tej dyskusji skupimy sie na temacie palety kolrow CMYK (ew RGB na CMYK) - nie odwrotnie ;)

#2 aspon

aspon
  • 43 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 czerwca 2011 - 22:40

Po pierwsze to czemu katować się składem w illustratorze? Od tego jest InDesign Po drugie pracujesz w RGB, znaczy tak być powinno. Potrzecie konwersji dokonujesz zazwyczaj przy eksporcie do pdf z indesigna do konkretnego profilu który przypisujesz do dokumentu, możesz wtedy wybrać opcje Convert to Destinaton (Preserve Numbers) i wtedy kolory cmyk zostawi nie naruszone. Jak nie będziesz zadowolony z efektów fotę konwertujesz w ps, dobierając odpowiednie parametry aby uzyskać lepszy obraz niż przy konwersji z automatu. Ogólnie nie ma tak, że robi się wszystko samo i łatwo :) Miłej pracy

#3 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 08:45

dzieki za odpowiedz - ale nie lubie tak stanowczych stwierdzen - znam sie bardzo dobrze zarowno na illustratorze ktorego uzywam do skladu jednostronnych akcydensow/plakatow/wizytowek/etc jak rowniez na indesignie ktorego uzywam do skladu ksiazek/pism/broszur etc - wydaje mi sie wiec ze programow tych uzywam zgodnie z ich przeznaczeniem (zreszta to temat na zupelnie inny watek...) po drugie nie pracuje w RGB tylko w CMYKU - prosilbym o uwazniejsze czytanie po czwarte siedemnaste czy jakiekolwiek - bardzo dziekuje za odpowiedzi takie jak powyzsza - nic zupelnie one nie wnosza do tego watku - przeciez chyba jasno napisalem ze znam metody konwersji kolorow zarowno w illustratorze, indesignie jak i PS a moje pytanie nie dotyczylo jak korzystac z "automatu" tylko jak uzyskac mozliwa najlepsza MANUALNA kontrole nad kolorem obrazu odnosnie powyzszego postu - jasnie szanowny kolega stwierdza "ze nie ma tak, ze robi sie wszystko samo i latwo" a podaje metody ktore zdaja sie to sugerowac i nie sa odpowiedzia na moje pytania... sorry za ten dziwny poranny ton, ale naprawde zalezy mi na konkretnej odpowiedzi bo pytanie wzielo sie tez z konkretnych potrzeb a nie pierszego lepszego podrecznika do konwersji kolorow w PS

#4 tomekkos

tomekkos
  • 815 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 23 czerwca 2011 - 08:51

dzieki za odpowiedz - ale nie lubie tak stanowczych stwierdzen - znam sie bardzo dobrze zarowno na illustratorze ktorego uzywam do skladu jednostronnych akcydensow/plakatow/wizytowek/etc jak rowniez na indesignie ktorego uzywam do skladu ksiazek/pism/broszur etc - wydaje mi sie wiec ze programow tych uzywam zgodnie z ich przeznaczeniem (zreszta to temat na zupelnie inny watek...)

po drugie nie pracuje w RGB tylko w CMYKU - prosilbym o uwazniejsze czytanie

po czwarte siedemnaste czy jakiekolwiek - bardzo dziekuje za odpowiedzi takie jak powyzsza - nic zupelnie one nie wnosza do tego watku - przeciez chyba jasno napisalem ze znam metody konwersji kolorow zarowno w illustratorze, indesignie jak i PS a moje pytanie nie dotyczylo jak korzystac z "automatu" tylko jak uzyskac mozliwa najlepsza MANUALNA kontrole nad kolorem obrazu

odnosnie powyzszego postu - jasnie szanowny kolega stwierdza "ze nie ma tak, ze robi sie wszystko samo i latwo" a podaje metody ktore zdaja sie to sugerowac i nie sa odpowiedzia na moje pytania... sorry za ten dziwny poranny ton, ale naprawde zalezy mi na konkretnej odpowiedzi bo pytanie wzielo sie tez z konkretnych potrzeb a nie pierszego lepszego podrecznika do konwersji kolorow w PS

spokojnie poczekaj aż wstanie ktoś kto Ci (i mi bo mnie też to interesuje) pomoże:)
Ten kolega chciał chyba "błysnąć" i tyle.
Pozdrawiam
T

#5 Zuo

Zuo
  • 191 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 11:13

Pytanie ciekawe, ale odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo w przypadku każdej drukarni jest inaczej. Odpowiedź zawiera się w paru słowach, zadzwoń do drukarni, poproś o profil icc z danej drukarni, użyj go. Wersja rozszerzona, zaproś drukarza na piwo/drinka/wódkę by dowiedzieć się więcej o tym, że bez dobrego układu z owym drukarzem i proofów żaden inny sposób Ci nie pomoże, bo takowego nie ma.

#6 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 13:55

powiem tak, jest oczywiste ze najlepiej byloby za kazdym razem wiedziec na jakiej maszynie nastapi druk, jaki to bedzie proces, jaki papier etc. tyle ze jesli jedna kampania obejmuje 30 tytulow prasowych + outdoor to rzeczywistosc jest taka, ze nie ma czasu na to aby uzyskac takie informacje... po drugie, powyzsze informacje w swietle tego, co napisalem nie sa az tak istotne... powtorze po raz wtory, chodzi o to, zeby majac informacje o koniecznosci zmniejszenia parametru TIL byc w stanie odtworzyc "strate" kolorow ktora to wywola za pomoca innych parametrow opisanych przeze mnie na poczatku tego tematu... uwazam, ze takie gadanie "by dowiedzieć się więcej o tym, że bez dobrego układu z owym drukarzem i proofów żaden inny sposób Ci nie pomoże, bo takowego nie ma" ma z pewnoscia na celu stwierdzenie, ze wszystkie opcje i parametry, ktore opisalem sa wprowadzone do PS przez pomylke... badzmy powazni, taki sposob istnieje, bo go przeciez opisalem, chodzi o to, ze nie majac metody/algorytmu/sposobu przeliczania barw po stracie wywolanej spadkiem TIL nie da sie go efektywnie uzywac! problem polega wiec nie na tym, aby dawac proste formulki i oczywiste oczywistosci ale troszke sie zaglebic - bo przeciez dla kazdego profesjonalnego uzytkownika PS to powinno byc istotne... powoli mi rece opadaja...

#7 Zuo

Zuo
  • 191 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 15:09

Bez profilu drukarni i proofa nikt nie da Ci gwarancji że wyjdzie to dobrze. Dlaczego? Bo każda drukarnia pracuje w swoim profilu inne odrzuca, narzuca swoje. Nie ma tu nic do dodania. Możesz przekopać cały internet i dojdziesz do tego co napisałam wcześniej. Zadaj to samo pytanie na forum wyłącznie dla drukarzy, przekonasz się.

#8 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 17:03

aspon podał najwłaściwsze rozwiązanie. Robiłem czasem po 30-40 mutacji reklam dziennie do różnych tytułów i tak właśnie pracowałem. Sam TIL to pikuś. Ważne jest prawidłowe generowanie wszystkich składowych w oparciu o konkretną metodę druku/farby/rodzaj papieru. Różne są metody generowania czerni GCR/UCR i różne jej udziały. Weź sobie pod uwagę choćby Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą i Puls Biznesu. TIL jest ten sam a profile diametralnie inne. @lukasievic miło spotkać eksperta od AI. Powiedz mi przy okazji jak robisz wypunktowanie w AI? Nie masz problemu z justowaniem w wąskich łamach? Jak Ci się sprawuje dzielenie wyrazów?

#9 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 20:20

mam jednak wrazenie ze ludzie maja problemy z czytaniem ze zrozumieniem - jesli robiles to co opisales to przeciez wiesz, o czym mowie, przyznajesz to zreszta sam, kiedy piszesz: "Sam TIL to pikuś. Ważne jest prawidłowe generowanie wszystkich składowych w oparciu o konkretną metodę druku/farby/rodzaj papieru. Różne są metody generowania czerni GCR/UCR i różne jej udziały." moj problem nie polega na tym, ze nie potrafie robic przeformatowan, nie chodzi tez o to, ze nie umiem uzywac profilow i nie wiem na czym polega ich budowa oraz zastosowanie - chodzi mi o to ze CHCE WIEDZIEC to, czego przeciez wszyscy odpowiadajacy do tej pory nie wiedza - czy to tak trudno zrozumiec? zdaje sie, ze jedynie tomekkos byl w stanie to przyznac i nie dawac rad zastepczych... nie jest to problem drukarni ani drukarzy ani profili kolorystycznych - chociaz wszystko to sa skladowe efektu koncowego. jest jeszcze ten maly element, o ktorym ja wciaz mowie - i sa to mozliwosci, ktore daje SAM photoshop, troszke staje sie meczace za kazdym razem w nieco innej stylistyce o tym opowiadanie - moze zanim sie odpowie na pierwszy post od ktorego zaczela sie dyskusja warto go przeczytac kilkakrotnie ze zrozumieniem? jesli chodzi o justowanie tekstu/przenoszenie wyrazow etc to wiesz - śfieży - jesli masz tekst skladajacy sie z trzech zdan i lacznie 50-60 wyrazow to naprawde nie potrzebujesz do tego indesigna... zdaje sie ze zasady typografi to cos co mozna stosowac nawet w photoshopie, chyba ze zaliczas sie do fanatykow indesigna ktorzy robia w nim nawet retusze zdjec? w takich przypadkach chyba nic nie pomoze...

#10 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 21:15

@lukasievic AI ma nieco gorzej rozwiązany sposób zarządzania kolorem niż ID. Importowanie PDF-a do PS to masochizm. Nawet czarny tekst jest wtedy interpretowany jak bitmapa a przy jakiejkolwiek poprawce z użyciem profili ICC dostaje dodatkowe udziały kolorów.


Jeśli do AI zaimportujesz fotki RGB to mogą one być konwertowane na docelowy CMYK z użyciem wybranego profilu ICC podczas eksportu pliku wynikowego. Elementy wektorowe nie zostaną wtedy naruszone:
http://www.freeimage...di=713088598227
Jeśli wybierzesz opcję "Convert to destination" bez "preserve numbers" to na wskazany profil zostaną przekonwertowane elementy CMYK. To akurat zazwyczaj daje marny efekt.

#11 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 23:38

wszystko w porzadku - bez zlosliwosci ale nie odkryles ameryki ;) problem nadal lezy gdzie indziej... podalem przyklad importowania pdfa do PS moze nieco niefortunnie - chodzilo mi bardziej o to, ze czasami przeformatowania (np layoutu prasowego) zapisujemy w pdfach - bo tak kieruje specyfikacja techniczna wydawcy tutaj nie ma sporu bo wszelkie opcje - czy to w Indeignie czy AI sa jasne i procedury w miare czytelne dla kazdego bardziej obeznanego z tematem - ale czasami (i o te przyklady chodzi bardziej) mamy do czynienie z tytulami takimi jak Fakt, GW etc - wtedy nie dosc ze musimy miec tiffa, ktory ma byc przeciez tym samym layoutem co pdfy wysylane do innych tytulow. kwestia terminologii - ale zgodzimy sie ze nie wyeksportujemy takiego tiffa bezposrednio z programu (Indesign/AI) w ktorym powstala bo bedzie tragedia. przypuscmy wiec ze zbudujemy ten layout w calosci w PS.. w takim tiffie trzeba wtedy zmniejszyc wartosc TIL (bo tak mowi specyfikacja). teraz zmniejszenie tej wartosci do 220/240/260% whetever powoduje ze otrzymujemy strate kolorystyczna w stosunku do naszego wyjsciowego/zrodlowego layoutu. zerknij zreszta w zalacznik [ATTACH=CONFIG]9135[/ATTACH] chodzi mi np o to, czy za pomoca okna, ktore pokazano na zrzucie jestesmy w stanie skorygowac strate koloru wywolana obnizeniem wspolczynnika TIL... rozumiem doskonale, ze mozna to takze osiagnac wybierajac w zakladce Ink Colors profil Newsprint... chodzi mi jednak czy mozna miec nad tym MANUALNA kontrole. to nie jest przeciez kwestia nasycenia czerni - ale nasycenia wszystkich barw skladowych pliku, wiesz, o co mi teraz chodzi?

#12 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 23 czerwca 2011 - 23:45

jeszcze jedna uwaga pomocnicza - wyobraz sobie - co sie zreszta zdarza dla duzych firm, ze mowimy o stracie koloru podstawowego dla marki, ktory przeciez we wszystkich drukach musi byc ten sam... i na koniec utrudnijmy sobie zadanie mowiac, ze nie jest to Pantone ale CMYK. rozumiesz, przyklad jest wirtualny, ale problem rzeczywisty

---------- Wpis dodano o 23:45 ---------- Poprzedni wpis dodano o 23:42 ----------

i juz na sam koniec: to nie jest tak, ze traktuje Was z gory bo w miare przesledzilem wczesniejsze posty uczestnikow tej dyskusji na innych watkach... pytanie dotyczy - nazwijmy to tak - efektywnosci samego photoshopaw takich przypadkach / jego granic - pardon ten mesjanistyczny ton

#13 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 00:57

Temat przerabiany tysiące razy. Co jest ważniejsze - Te same wartości CMYK w pliku wyjściowym czy maksymalnie zbliżony kolor elementów reklamy w ramach kampanii? Podam Ci jako przykład zajebisty kolor Pantone Orange 021C czyli pomarańczowy. W GW wychodzi mocniej magenta a słabiej zółty. Jeśli użyjesz tych samych wartości co w Rzepie to wyjdzie Ci czerwony a w Rzepie żółty. A jak trafisz w Rzepie na zieloną stronę? A co zrobisz w Pulsie biznesu na łososiowym papierze? Weź sobie teraz pod uwagę kolor granatowy gdzie w zależności od rodzaju druku ucieknie Ci kolor w fiolet lub niebieski... Twoja metodologia opiera się o przestrzeń *Lab i jak masz grafikę kreskową, to choćby skały srały i tak czarny dostanie dodatkowe udziały CMY. Musiałbyś użyć DeviceLink profiles (których PS nie obsługuje) tłumaczące konkretne wartości CMYK na inne wartości CMYK z pominięciem przestrzeni *Lab. I na sam koniec moja konkluzja - chrzanić Photoshopa! Fotki mają być maksymalnej jakości i powtarzalności. Loogosy mają być maksymalnie spójne w ramach kampanii. Nie możesz przekroczyć TIL ani ryzykować z ręcznym dłubaniem w parametrach generacji czerni. Od tego są profile ICC (a udostępni Ci je każde biuro reklamy, dom mediowy czy dział reklamy gazety) byś miał spokój i powtarzalność efektów. A jak będziesz się bawił bitmapowymi tekstami w PS z antyaliasingiem i poddrukami dla cienkich linii to wspomnisz ten wątek! ;-)

#14 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 01:21

ale jestes uparty! dla tego watku chrzanie profile ICC bo moim celem jest wyobrazenie sobie na krotka chwile swiata bez nich. nigdy nie dlubie w generacji czerni etc. a reklamy ida z profilami - tak musi byc... ale problem i tak pozostaje nierozwiazany - wiem doskonale o czym mowisz wspominajac powyzsze tytuly - wiem tez o czym wspominajac przestrzen *Lab.. jutro puszcze - bo i tak sie z tym nosilem - kilka cromailnow zeby potwierdzic albo obalic moja teorie co do manualnego nawigowania tymi paramentrami. nawet gdybym mial nie uzyc tej wiedzy nigdy w praktyce, to wydaje mi sie ze warto ja miec ;)

#15 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 11:54

Jak już będziesz robił Cromaliny z symulacją barwy podłoża i wsiąkliwości papieru to daj znać! ;-) Chętnie zobaczę zwłaszcza te matowe. Rozumiałbym gdybyś robił proofy certyfikowane, ale nie cromaliny. ;-) Aaaaa! I jeszcze jedno! Weź pod uwagę % powtarzalności wydruków gazetowych! ;-) Kiedyś klient złożył reklamację co do koloru reklamy. Firma w której pracowałem miała gazetę z prawidłowym wydrukiem więc klient zwrócił się bezpośrednio do wydawcy. Ten zaoferował mu zwrot 7 zł 99 gr za źle wydrukowany egzemplarz, lub bezpłatne przesłanie prawidłowo wydrukowanego.

#16 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 18:11

lubie te Twoje sympatyczne docinki ;) ale wez z nimi na chwile na wstryzmanie... robie cromaliny nie po to, zeby nagle zaczac eksperymentowac z prawdziwymi reklamami drukowanymi w prawdziwych dziennilach! naprawde nie posadzaj mnie o bycie samobojca, OK? geneza calego watku jest dosc prosta - pewnego razu do druku zoatsla puszczona reklama w ktorej wartosc TIL zostala zredukowana do 240% zgodnie ze specyfikacja ale nie zostal dolaczony profil Newsprint w zwiazku z tym kolor opadl (bo i tak musial opasc nawet przy jego zastosoawniu) - ale takze uciekl w troszke niechcianym kierunku... dlatego przy wypuszczaniu cromalinow do kolejnego tytulu - sam dla siebie - wypuscilem raz jeszcze cromalin poprzedniej reklamy ale w kilku wersjach przy ktorych pobawilem sie troszke ustawieniami opisywanych we wczesniejszych watkach paramentrow - oczywiscie efekty byly rozne, co (1) robile to troszke eksperymentalnie (2) nie bardzo wiedzialem jaka metode zastosowac zeby nie uzywajac Newsprintu tylko zmieniajac wartosci Ink Colors uzyskac w miare zblizony efekt... chcialbym, zebysmy sie dobrze zrozumieli - Twoje posty przez caly czas dotycza FINALNEGO wydruku gazetowego, FINALNEGO, czyli tego, co trzymasz w reku kupujac gazete... ja w dalszym ciagu mowie o innym etapie... uwiez mi, nie jestem na tyle naiwny zeby sadzic ze da sie SAMODZIELNIE - tzn siedzac przed komputerem, bez znajomosci papieru, nakladu, drukarni, maszyn - wszystko ustawic... mowie natomiast o tym, ze da sie - bo sa przeciez opisane przeze mnie narzedzia - wygenerowac cromalin, w ktorym straty kolorow da sie zniwelowac manualnie - dopiero wtedy chce poprosic drukarnie o zrobienie wlasnego proofa finalnego i porownanie, jak sie one do siebie maja - czy ja naprawde jakos niewyraznie pisze? chodzi mi tylko o sprawdzenie mozliwosci, chodzi o poglebienie wiedzy - nic, albo az tyle ;) cenie Twoje komentarze - skalibruj tylko perspektywe na to, co mowie ;) innymi slowy - jesli przebrnales przez wszystkie te watki i sledzisz je uwaznie, jesli probowales wczesniej eksperymentowac z ustawieniami i mozliwosciami, o ktorych pisze - to podaj konkrety, przyklady - powiedz co i DLACZEGO bylo nie tak... do tej pory opisujesz - i chwala Ci za to - ze istnieja pewne procedury druku i powstaly one ze wzgledu na elementy, ktorych w procesie druku nie nalezy ignorowac (papier, maszyny etc.) - to wszystko OK... mi chodzi o to, aby zbadac, czy istniaja alternatywne (nawet jesli nikt nigdy mialby z nich ie skorzystac)...

#17 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 18:53

Jeśli nie przeszedłeś szkolenia z zakresu zarządzania kolorem, nie masz urządzeń pomiarowych, eksperymentujesz w ciemno to takie działania są bezcelowe. Czy zdajesz sobie sprawę z tego jak powstają profile ICC!? W wyniku uśrednienia pomiarów setek wydruków z użyciem określonych maszyn, papieru, farb. Zawierają podkręcone parametry dla zakresów szczególnie wrażliwych dla ludzkiego oka (takie podkręcenie). Dla mnie szkoda czasu na ciągnięcie tematu który niczemu nie służy. Tak więc EOT z mojej strony.

#18 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 24 czerwca 2011 - 19:11

spoko - pa

#19 Grafik_Bydgoszcz

Grafik_Bydgoszcz
  • 44 postów
  • SkądBydgoszcz

Napisano 24 czerwca 2011 - 23:03

lukasievic - moim zdaniem najlepiej jest zmierzyć przyrosty punktów twojego problemowego CMYK na docelowym surowcu (pierwszy lepszy test print drukarni w której odbywa się druk docelowego czasopisma) i wprowadzić korektę do krzywej kolor. na profilu którym pracuje drukarnia. PS. U nas w drukrni każdy nowy klient ma tworzona własna krzywa kolorystyczna, właśnie po to aby kartonik np philipsa, nestele czy liptona w każdym kraju niezależnie od surowca czy dostawcy miały spójna barwę. I to tyle mam nadzije ze pomogłem PS2 Świeży - czekam i czekam na odpowiedz od ciebie w sprawie wypuszczenia mieszanych layautow z linków CMYK.ap i K.eps ;-) czy napewno pracujesz w ArtPro?

#20 Czornyj

Czornyj
  • 40 postów

Napisano 26 czerwca 2011 - 18:52

geneza calego watku jest dosc prosta - pewnego razu do druku zoatsla puszczona reklama w ktorej wartosc TIL zostala zredukowana do 240% zgodnie ze specyfikacja ale nie zostal dolaczony profil Newsprint w zwiazku z tym kolor opadl (bo i tak musial opasc nawet przy jego zastosoawniu) - ale takze uciekl w troszke niechcianym kierunku...


Problem polegał na użyciu kopaliny jaką jest Custom CMYK w PS. Profile te kręcone są na archaicznych zestawach danych, które są niezbyt precyzyjne i nie odpowiadają obecnym normalizacjom. Proponuję pobrać ze strony eci.org profil PSO SNP oraz profil ISOnewspaper26v4 ze strony ifra.com - pierwszy ukręcony jest na charakteryzacji gazety drukowanej heatsetem (tacka 260), drugi coldsetem (tacka 240). W Photoshopie otwórz wydrukowaną już reklamę, w menu View>Custom zapnij symulację po kolei pierwszego i drugiego profilu z opcją "preserve CMYK numbers" i sprawdź, która charakteryzacja lepiej odpowiada wydrukowanemu zleceniu. Kolejne zlecenia po prostu konwertuj do tego z w/w profili, który okaże się lepiej odpowiadać wcześniej uzyskanym efektom.

lukasievic - moim zdaniem najlepiej jest zmierzyć przyrosty punktów twojego problemowego CMYK na docelowym surowcu (pierwszy lepszy test print drukarni w której odbywa się druk docelowego czasopisma) i wprowadzić korektę do krzywej kolor. na profilu którym pracuje drukarnia.
PS. U nas w drukrni każdy nowy klient ma tworzona własna krzywa kolorystyczna, właśnie po to aby kartonik np philipsa, nestele czy liptona w każdym kraju niezależnie od surowca czy dostawcy miały spójna barwę. I to tyle mam nadzije ze pomogłem

Wszystko to bardzo pięknie - tylko czy wiesz ile kosztuje oprogramowanie i sprzęt, którym można robić tego typu siupy?

#21 Grafik_Bydgoszcz

Grafik_Bydgoszcz
  • 44 postów
  • SkądBydgoszcz

Napisano 27 czerwca 2011 - 12:33

Wszystko to bardzo pięknie - tylko czy wiesz ile kosztuje oprogramowanie i sprzęt, którym można robić tego typu siupy?


Fakt profesjonalny sprzęt trochę kosztuje, ale myślę że ceniące się studio stać na prosty densytometr, nie mówiąc już o drukarni która nawet jeśli nie ma to wypada żeby wiedzieli jakie mają przyrosty na punktach.

z tą wiedzą można już sobie podpiąć krzywa pod używany na test princie profil kolor i wprowadzić do niego korektę.

#22 Czornyj

Czornyj
  • 40 postów

Napisano 27 czerwca 2011 - 17:53

Fakt profesjonalny sprzęt trochę kosztuje, ale myślę że ceniące się studio stać na prosty densytometr, nie mówiąc już o drukarni która nawet jeśli nie ma to wypada żeby wiedzieli jakie mają przyrosty na punktach.

z tą wiedzą można już sobie podpiąć krzywa pod używany na test princie profil kolor i wprowadzić do niego korektę.


Prostym densytometrem można sobie najwyżej podłubać w nosie. A oprogramowanie+szpej do tworzenia krzywych korekcyjnych do naświetlarki CTP kosztuje lekko z 30 tyś netto i aby był z niego jakiś pożytek, to musi go używać drukarnia, nie grafik.

#23 ugedej

ugedej
  • 5 postów

Napisano 01 lipca 2011 - 21:46

Cześć Jako, że na co dzień mam styczność z prepressem to postaram ci się coś poradzieć. Ad 1. W samym photoshopie przy użyci costums będzie raczej ciężko wypracować złoty środek. Mi to się do tej pory przynajmniej nie udało :). Proponuje oddzielnie zmniejszać TLI w wektorach i oddzielnie w bitmapach. Będziesz miał przynajmniej pewną kontrolę na kolorem firmowym, który pewnie przeważnie jest używany w elementach wektorowych. Bawiąc się costums w phptoshopie łatwo można przypadkiem wszystko sknocić. Moja propozycja - wektory poprawiaj oddzielnie ręcznie a bitmapy poprzez profil. Ad 2. UCA oraz UCR służy do efektownego psucia projektów :). A tak na poważnie to stosując UCA proponuje metodę schodkową, czyli podnosisz o +/- 3%, oglądasz projekt w kompozycie oraz rozbarwieniach i jeżeli jest cacy to zostawiasz a jak nie to podnosisz o kolejne +/- 3% i tak dalej. Ale uwaga z tym. Ja osobiście zawsze odradzam używanie tej opcji. Ad 1 i ad2. Poza tym takie rzeczy to nie w photoshopie. Polecam EFI Colorproof XF i temu podobne narzędzia. Ad 3. Sam Acrobat raczej cienko sobie z tym poradzi, proponuje rozbudowanie go o pitstopa (ostatecznie Toolbox'a od callasa). Z tym że to raczej dla wektorów. Po zrobieniu korekty kolorów w Acrobacie zostaną usunięte informacje o Illustratorze (linki, warstwy itp.). Ad 3.1 Jak takie rzeczy robisz głownie w illustratorze to polecam Phantasm CS - mistrzowski plugin Podsumowując, standardowe funkcje w programach Adobe nie nadają się do tak dokładnych spraw - raz ci się uda raz nie, chyba że lubisz żeźbić. Jako że nie pracujesz dla Pana Czesia z warzywniaka to proponuje odpowiednie inwestycje w odpowiednie oprogramowanie.

#24 lukasievic

lukasievic
  • 14 postów

Napisano 21 lipca 2011 - 21:39

hej ugedej! na poczatek kilka slow dla Ciebie - bardzo dziekuje ze sie wreszcie pojawil ktos taki jak Ty, kto mimo ze nie wprost i nie calkiem, to przynajmniej odpowiedzial na wiele pytan zawartych w tym watku jak juz wspominalem w jednym z watkow zrobilem ostatnio kilka wydrukow probnych z layoutu wyeksportowanego z illustratora jako pdf 1.7 (bez znacznikow, bez dolaczonych prigili etc.) i skladajacego sie z fotki CMYKowej przygotowanej w photoshopie oraz tekstu i apli na krzywych. chodzilo o zrozumienie i przewidzenie zmian kolorystycznych, ktorym podlega taki layout, kiedy ma zostac przygotowany jako tiff o obnizonej wartosci TIL do 240% (tak jak np. dla GW). rozmawiamy wciaz na poziomie cromalinow ale wlasnie dlatego mialem swobode poeksperymentowania z ustawieniami parametrow TIL oraz dostepnymi w tej zakladce profilami takimi jak Newsprint ale i roznorodnymi ustawieniami wewnatrz zakladki Custom (mowa o photoshopie)... istotna uwaga dotyczaca pojawienia się photoshopa jest taka ze jest w zasadzie w miare oczywiste dlaczego nie rozmawiamy o tiffie wyeksportowanym bezposrednio z illustratora ;) ostatecznie zrobilem 5 cromalinow z roznymi ustawieniami roznych parametrow - jak radzil ugedej - nie dotykalem UCA oraz UCR (jutro postaram sie przekazac Wam wszystkim te sekwencje) – chcialem oczywiscie odnalezc takie ustawienie, przy ktorym mój cromalin bylby najblizszym odwzorowaniem .pdfa o ktorym wspomnialem... nie trzeba być filozofem zeby domyslec się, ze żaden z nich nie moglbyc takim 100% odwzorowaniem, niemniej jednak chodzilo mi o sprawdzenie jak cromalin jest w stanie odwzorowac pdfa (to akurat umowne – bo moglbym wstawic .ai czy .eps) ale także – co wazne – jak się on odnosi do finalnego wydruku gazetowego... dodam ze wszystkie 5 cromalinow było przygotowanych zgodnie ze specyfikacja dostarczona przez GW – mowie o tym bo śfieży chyba taka ewentualnosc przegapil – anyway – biorac pod uwage wszystkie wszesniejsze reklamy wysylane przez nas do GW wybralem jeden z 5 proofow i wyslalem plik do druku – w tym lub przyszlym tygodniu beda znane efekty uprzedzam komentarze – wiem, ze rozmawiamy troszke o rzeczach których nie moge zilustowac przykladami wizualnymi i przez to niektroym temat może wydawac się nieco rozwodniony – wiem także ze nawet jeśli opisany przeze mnie przykład potwierdzi pewne moje przypuszczenia to nie oznacza jeszcze ze można go ekstrapolowac na wszyskie przypadki i wszystkie druki – a jednak zamierzam spokojnie poczekac na to pismo a następnie podzielic się wszystkimi powyzszymi refleksjami z zaprzyjazniona drukarnia i drukarzami (dokladnie tak jak ktos wczesniej wspominal tylko bez niepotrzebnych dasow i ironii)... zobaczymy co z tego wyjdzie – na ta chwile nie ma w zasadzie nic więcej do dodania, ale mimo wszystko czekam na wyniki tej operacji




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych