Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Odzyskanie rzeczy z systemu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 kjgb87

kjgb87
  • 6 postów

Napisano 26 marca 2018 - 10:46

Witam, 

 

na samy wstępie chce powiedzieć że jestem kompletnym laikiem jesli chodzi o Mac, posiadam MacBook Pro. 

Pewnego razu, Mac się nie załaczył pokazł się znak przy logowaniu i koniec, poprzez szukanie w googlach odnalazłem konsole odzyskiwania, ale mam bardo dużo pytań których google nie odpowie mi. i tu do Was mam pytania. 

 

Czy jak zrobie odzyskiwanie systemu utrace wszystkie dane ? 

Co zrobić przy uszkodzonym systemie by zgrać dane ? 

Czy mogę wyciągnąć dysk i podlaczyc go do dysku przenośnego i przegrać dane ? jeśli tak to jak. 

Sprawdziłem dysk przez Awaryjne uruchamianie (takto ja nazwałem) dysk jest OK, czyli padł system. 

 

 

Mam bardzo dużo pytań ale to na początek, wyabczcie jeśli pisze nie w Waszym języku i proszę o wyrozumiałość. 

Pozdrawiam Kamil

 



#2 imrik

imrik
  • 3 471 postów
  • SkądWrocław, Poland

Napisano 29 marca 2018 - 09:57

Zacznijmy od tego jaki znak pojawia Ci się przy uruchamianiu komputera?

Zakaz wjazdu? Znak zapytania?

No i bardzo ważna informacja - jaki DOKŁADNIE jest to komputer. Model i rok.

 

Bardzo rzadko się zdarza że macOS "pada" (ergo - praktycznie nigdy system sam z siebie nie pada). Raczej pada dysk (fizycznie lub system plików) lub taśma lub jest to po prostu skutkiem działań użytkownika. Robiłeś coś co mogłoby mieć taki skutek? Co dokładnie?

 

Masz jakiegoś innego maka "pod ręką"? Najprościej wyciągnąć dane poprzez wprowadzenie komputera w tryb target disk.

https://support.appl.../pl-pl/HT201462

 

Inny mak posłużyć Ci też może do stworzenia instalatora systemu na pendrive celem reinstalacji gdy już wydobędziesz dane.

https://support.appl.../pl-pl/HT201372

 

Jak nie masz maka pod ręką to z trybu recovery można próbować działać. W teorii reinstalacja systemu powinna naprawić sytuacje i nie skasować żadnych Twoich danych, ale nikt tutaj Ci nic takiego nie zagwarantuje bo nie znamy pierwotnej przyczyny tego co Ci się stało.

https://support.appl.../pl-pl/HT201314

 

W narzędziu Recovery z kolei jest dostęp do terminala i narzędzia dyskowego. Za pomocą narzędzia dyskowego możesz spróbować zrobić obraz dysku komputera na zewnętrznym nośniku i potem z tego zewnętrznego nośnika odzyskiwać dane po reinstalacji systemu. Alternatywnie możesz za pomocą terminala wyciągać te pliki na których Ci zależy.

No i oczywiście jak już masz pewność że masz SPRAWNĄ kopię tego na czym Ci zależy to możesz działać dalej - po prostu reinstalacja "in place" albo format i instalacja na czysto. Jak wolisz.

https://apple.stacke...or-time-machine

 

A tak w ogóle to na taką ewentualność warto robić kopie zapasową.

https://support.appl.../pl-pl/HT201250


Użytkownik imrik edytował ten post 29 marca 2018 - 09:59


#3 kjgb87

kjgb87
  • 6 postów

Napisano 10 kwietnia 2018 - 09:25

 

Zacznijmy od tego jaki znak pojawia Ci się przy uruchamianiu komputera?

Zakaz wjazdu? Znak zapytania?

No i bardzo ważna informacja - jaki DOKŁADNIE jest to komputer. Model i rok.

 

Pokazuje się zakaza wjazdu. 

MacBook Pro rocznik 2010

 

 

 

Bardzo rzadko się zdarza że macOS "pada" (ergo - praktycznie nigdy system sam z siebie nie pada). Raczej pada dysk (fizycznie lub system plików) lub taśma lub jest to po prostu skutkiem działań użytkownika. Robiłeś coś co mogłoby mieć taki skutek? Co dokładnie?

 

Normalna praca na Nim, nic się nie działo. Włączyłem sprawdzanie dysku w Macu i nie pokazało ze dysk jest uszkodzony.... 

 

 

 

Masz jakiegoś innego maka "pod ręką"? Najprościej wyciągnąć dane poprzez wprowadzenie komputera w tryb target disk.

https://support.apple.com/pl-pl/HT201462

 

Tak mam innego Mac - i mam na obydwóch Macach wejscie albo USB lub takie wejscie z 2 piorunkami


Użytkownik kjgb87 edytował ten post 10 kwietnia 2018 - 09:27


#4 imrik

imrik
  • 3 471 postów
  • SkądWrocław, Poland

Napisano 10 kwietnia 2018 - 09:50

Jeśli miałby strzelać to strzeliłbym w padniętą taśmę dysku.

 

Wprowadź komputer w target disk i podłączy kablem thunderbolt do drugiego maka. Na drugim maku powinieneś zobaczyć dysk twardy tego pierwszego tak jakby był po prostu podpinany każdy zwykły dysk USB.

 

Jeśli nie działa (lub jeśli nie masz kabla thunderbolt) to można wyciągnąć dysk z maszyny z awarią i za pomocą przelotki sata na usb podłączyć ten dysk do drugiego maka.

Jeśli się zamontuje poprawnie znaczy że pewnie taśma. Jeśli nie znaczy że dysk.



#5 kjgb87

kjgb87
  • 6 postów

Napisano 10 kwietnia 2018 - 18:07

Jeśli miałby strzelać to strzeliłbym w padniętą taśmę dysku.

 

Wprowadź komputer w target disk i podłączy kablem thunderbolt do drugiego maka. Na drugim maku powinieneś zobaczyć dysk twardy tego pierwszego tak jakby był po prostu podpinany każdy zwykły dysk USB.

 

Jeśli nie działa (lub jeśli nie masz kabla thunderbolt) to można wyciągnąć dysk z maszyny z awarią i za pomocą przelotki sata na usb podłączyć ten dysk do drugiego maka.

Jeśli się zamontuje poprawnie znaczy że pewnie taśma. Jeśli nie znaczy że dysk.

 

Wiec sprawa wyglada nastepujaco, podlaczylem go jako dysk poprzez kabel thunderbolt, poprosilo o haslo, wpisalem po czym zniklo i teraz pytanie gdzie mam znalesc to jako dysk ? Bo nie umiem odnalezsc, czy jesli go nie ma tzn ze dysk lub ta tasma jest uszkodzona ? 


I jeszcze jedna sprawa, jak dokładnie krok po kroku zrobić odzyskiwanie systemu?

#6 KorbenDallas

KorbenDallas
  • 26 postów

Napisano 10 kwietnia 2018 - 20:17

 

Wiec sprawa wyglada nastepujaco, podlaczylem go jako dysk poprzez kabel thunderbolt, poprosilo o haslo, wpisalem po czym zniklo i teraz pytanie gdzie mam znalesc to jako dysk ? Bo nie umiem odnalezsc, czy jesli go nie ma tzn ze dysk lub ta tasma jest uszkodzona ? 


I jeszcze jedna sprawa, jak dokładnie krok po kroku zrobić odzyskiwanie systemu?

 

W finderze standardowo po lewej stronie… na pulpicie… lub odpal "disk utility" aby mieć pewność, że go widzisz.



#7 kjgb87

kjgb87
  • 6 postów

Napisano 10 kwietnia 2018 - 20:21

Jestem laikiem gdzie znajdę disk utility?

#8 KorbenDallas

KorbenDallas
  • 26 postów

Napisano 10 kwietnia 2018 - 20:51

Najłatwiej wyszukać w Spotlight czyli w górnym pasku po prawej jest lupa.



#9 imrik

imrik
  • 3 471 postów
  • SkądWrocław, Poland

Napisano 11 kwietnia 2018 - 08:47

Hasło to pewnie do odszyfrowania dysku. Po jego podaniu dysk powinien się zamontować. Jak nie to możesz to zrobić z poziomu narzędzia dyskowego.

 

Aplikacje -> narzędzia -> narzędzie dyskowe

Applications -> Utilities -> Disk Utility



#10 kjgb87

kjgb87
  • 6 postów

Napisano 11 kwietnia 2018 - 18:48

Hasło to pewnie do odszyfrowania dysku. Po jego podaniu dysk powinien się zamontować. Jak nie to możesz to zrobić z poziomu narzędzia dyskowego.

 

Aplikacje -> narzędzia -> narzędzie dyskowe

Applications -> Utilities -> Disk Utility

 

Wszystko ok... niby widzi dwa dyski zewnetrzne Hitachi i Macintosh HD... ale nie moge wejsc. Dalem pierwsza pomoc i zobaczymy robi sie...


Wszystko ok... niby widzi dwa dyski zewnetrzne Hitachi i Macintosh HD... ale nie moge wejsc. Dalem pierwsza pomoc i zobaczymy robi sie...

 

 

Przepisuje co mi wyskoczylo:

 

Pierwsza pomoc napotkala uszkodzenie, ktore nalezy naprawic. Aby naprawic wolumin startowy, uruchom Pierwsza pomoc z partycji odzyskiwania. Aby kontynuowac kliknij Gotowe. 

 

Jestem oczywiscie podlaczony kablem Thuntherbolt i robilem to z Mac ktory sluzy do przenoszenia danych tzn do odczytu dysku. 

Narzedziach dyskowych co znaczy slowo MONTUJ ? 


Sytuacja wyglada tak na Hitachi nie umiem wejsc bo wyskakuje jakis blad... 

Na drugi dysk tez nie moge wejsc, bo gdy chce dac montuj to po prostu kreci sie kursor i koniec... 

 

Pomysly ? 



#11 imrik

imrik
  • 3 471 postów
  • SkądWrocław, Poland

Napisano 12 kwietnia 2018 - 10:41

Primo - nie widzi dwóch dysków zewnętrznych tylko widzi dysk Hitachi z wolumenem Macintosh HD.

 

Secundo - Montowanie – w systemach operacyjnych z rodziny Unix przyporządkowanie konkretnej partycji z systemem plików położenia w drzewie katalogów – zazwyczaj jest to katalog /Volumes i w nim podkatalogi konkretnych urządzeń – co umożliwia korzystanie z systemu plików systemowi operacyjnemu i użytkownikowi.

 

Czyli:

1 - nie masz problemu z wprowadzeniem komputera w tryb target disk

2 - wolumen na dysku komputera wprowadzonego w TD jest widoczny w narzędziu dyskowym ale nie montuje się.

3 - narzędzie dyskowe nie jest w stanie naprawić błędu.

 

Ja bym jeszcze poprosił:

1 - wprowadź komputer w TD

2 - podłącz kablem thunderbolt do komputera na którym będziesz chciał odzyskać dane

3 - na komputerze odzyskującym dane otwórz terminal i wpisz dwie komendy:

diskutil list
diskutil cs list

4 - punkty bonusowe za wynik polecenia, ale być może nie będzie do niczego konieczne:

diskutil apfs list

Powinniśmy mieć tutaj pełny opis sytuacji. Wklej tutaj na forum korzystając z tagu KOD, będzie nam dużo bardziej klarownie.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych