Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Bardzo głośno pracujący dysk


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 Michał Baranowski

Michał Baranowski
  • 10 postów
  • SkądPoznan, Poland, Poland

Napisano 30 marca 2016 - 03:28

Hej,

szukałem podobnego tematu ale nie znalazłem niczego sensownego.

Posiadam Macbook Pro MID 2012 Intel Core i5 2,5 Ghz 8 GB RAM 1600 Mhz Intel HD 4000 1,5 GB.

Od jakiegoś czasu bardzo głośno pracuje dysk. Sprawdziłem w monitorze aktywności, że odczyt i zapis bieżący nie wskazuje na duże obciążenie dysku. Temperatura dysku wynosi 40-45 stopni Celsjusza. Gdzieś tu znalazłem post, że przeładowany dysk może tak głośno pracować, jednak mam w 500 GB dysku ponad 90 GB wolnego, więc to raczej mało realne. Jakieś pomysły?

 

Od razu drugie pytanie, czy ma znaczenie jaki dysk kupię do Maca gdybym go musiał jednak wymienić? (oprócz tego, że 2,5 cala HDD) polecacie jakieś konkretne modele ? Czym różni się 5400 od 7200 obr/min?

 

 


Macbook Pro 13' Mid 2012 Intel Core i5 2,53 Ghz / 8 GB RAM 1600 Mhz / Intel HD 4000 1,5 GB / 500 GB HDD / iPhone 5S 16 GB Silver


#2 DanielF

DanielF
  • 5 723 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 30 marca 2016 - 05:28

7200 sa głośniejsze i bardziej czuć wibracje - tak miałem z samsungiem bardziej od 7200 opłaca sie brać ssd a tradycyjny dysk w kieszeń na usb
Fallout ...war, war never changes...

#3 JEDI_V-03965dee98

JEDI_V-03965dee98
  • 2 630 postów
  • Płeć:
  • SkądOBERSCHLESIEN

Napisano 30 marca 2016 - 14:04

A tradycyjny dysk w adapter zamiast napedu, lepsze rozwiazanie.


Mac Mini i7(Late2012)-2.3GHz/16GB/128GB SSD+1TB/HD4000/10.12+DELL U2412M,iMac24"C2D(Late2006)2.16GHz/4GB/320GB/7300GT/10.6.8,PM G5 Quad Core(Late2005)-2.5GHz/8GB/2.5TB/7800GT/10.5.8,iPhone 6+ 16GB


#4 Michał Baranowski

Michał Baranowski
  • 10 postów
  • SkądPoznan, Poland, Poland

Napisano 30 marca 2016 - 17:27

Okej,

troszkę wprowadziłem Was w błąd, po rozkręceniu i sprawdzeniu - to jednak wiatrak. Po pierwsze mimo, iż używam iStat i ustawiam na 2000-2500 RPM to mi hałasuje tak, jakby kręcił na najwyższych obrotach i ustawienie mniejszych nic nie daje. (przytrzymałem chwilę palcem wentylator i nastała błoga cisza :P)

Widziałem pełno wentylatorków do Macbooków na allegro, czy warto kupić jakiś specyficzny model? Czy można to samemu wymienić? Na co zwrócić uwagę?

 

Hałas jest nie do zniesienia :P.


Macbook Pro 13' Mid 2012 Intel Core i5 2,53 Ghz / 8 GB RAM 1600 Mhz / Intel HD 4000 1,5 GB / 500 GB HDD / iPhone 5S 16 GB Silver


#5 Aleksandra Toborowicz

Aleksandra Toborowicz
  • 1 postów

Napisano 17 maja 2016 - 09:11

Mam problem z dyskiem wewnętrznym z danymi. Dysk ten od dłuższego czasu zaczął hałasować.

Posiadam dwa dyski na moim Macu - jeden SSD, na którym znajduje się system oraz stary dysk (6 letni) na którym znajdują się dane (oraz stare pliki systemu).

Wszystko działało bez zarzutu przez kilka miesięcy od zamontowania i zainstalowania nowego systemu na dysku SSD.

Problem polega na tym, że dysk z danymi praktycznie przestał odpowiadać. Podgląd danych trwa zajmuje ok. 5 minut. 

Próbowałam sprawdzić dysk za pomocą Narzędzia dyskowego (pierwsza pomoc) jednakże pojawia się komunikat informujący o tym, że dysk nie może zostać odmontowany w celu naprawy, lub sprawdza pliki przepełnień i katalogów w nieskończenie długim czasie (podobnie przy próbie naprawy w tzw. systemie rozruchowym).

 

Próbuję zgrywać dane, jednak przekopiowanie danych - przykładowo 3 GB zajmuje ok. 3 godzin.

 

Próbowałam sprawdzić dysk za pomocą Terminala (sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /Macintosh HD) jednakże pojawia się na sam koniec informacja "No packages found."

 

Mam zainstalowany system El Capitain.

 

Co robić w takim wypadku?

Będę wdzięczna za wskazówki.



#6 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 maja 2016 - 09:15

Co robić w takim wypadku?

 

Napisać jaki to komputer.

Sprawdzić SMART dysków.

Wymontować SSD i podłączyć przez adapter USB. Jeśli pod USB problem ustąpi to wymienić taśmę dysku.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#7 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 17 maja 2016 - 22:50

Hałasuje "raczej" HDD, a nie SSD i to raczej on (HDD) być może dożywa swych dni i należałoby go ew. wymontować i na USB sprawdzić.


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#8 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 18 maja 2016 - 07:39

Pytającej nie hałasuje dysk, tylko ma problem z odczytem danych. Sprawdź dyski (nie musisz ich wymontowywać) jednym z programów wymienionych w tym temacie. Wklej tu wyniki.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#9 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 18 maja 2016 - 21:33

Mam problem z dyskiem wewnętrznym z danymi. Dysk ten od dłuższego czasu zaczął hałasować.

...

 

Pytającej nie hałasuje dysk, tylko ma problem z odczytem danych. Sprawdź dyski (nie musisz ich wymontowywać) jednym z programów wymienionych w tym temacie. Wklej tu wyniki.

Jeżeli czytać dosłownie to co Pytająca napisała to hałasuje HDD. A skoro jest podejrzenie, że dysk się sypie - to ja nie męczyłbym go programami testującymi o ile są tam jeszcze jakieś ważne dane.


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#10 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 19 maja 2016 - 09:08

No gratulacje :D.  Odczyt statusu SMART odbywa się z elektroniki dysku. Na 100% podpięcie pod diagnostykę uszkodzi dysk. Genialne. Proponuję więc sprawdzić dysk organoleptycznie....


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#11 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 19 maja 2016 - 22:28

Jeżeli podgląd danych zajmuje 5 minut to żeby wykluczyć np. uszkodzoną taśmę, kontroler, etc. wypada dysk odłączyć i podpiąć do innego komputera lub (jeżeli nie mamy pod ręką innego kompa) to przynajmniej innym interfejsem.
Jeżeli padła taśma to SMART może dłuuuugo nic nie pokazać.


Pomogłem ?   -  Lubię to 


#12 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 00:27

Witam,

z czystej ciekawości postanowiłem na obu swoich Maczkach przeprowadzić test DriveDx-em, oraz SMART Utility. Poczciwy iMac z 2008 przeszedł testy bez problemu, o dziwo, natomiast mój trochę ponad roczny, iMac z 2013, pokazał takie oto wyniki:

 

https://www.dropbox..../drive.png?dl=0

 

https://www.dropbox..../smart.png?dl=0

 

Systemowe Narzędzie dyskowe nie pokazuje żadnych błędów, a naprawianie Pierwszą pomocą nic nie zmienia. Jakie powinien podjąć teraz kroki? Trochę to dziwne żeby dysk świrował w tak nowym komputerze...

 

21,5-calowy iMac z końca 2013, i5 2,9, 8GB RAM, GeForce GT 750M 1GB, 1TB HDD


Użytkownik Zbyszek477 edytował ten post 02 czerwca 2016 - 00:30


#13 MiL

MiL
  • 1 402 postów
  • Płeć:

Napisano 02 czerwca 2016 - 10:01

Na dysku pojawiły się bad sectory. Najlepiej szybko zgraj dane i kup nowy dysk. Ten możesz wykorzystać na mniej istotne dane ale ryzyko ich utraty na nim jest już większe.



#14 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwca 2016 - 10:38

Dokładnie tak. Jeśli dysk zaczyna relokować sektory to znaczy, że pojawiły się na nim uszkodzone miejsca. W tej chwili dysk powinien działać jeszcze w miarę normalnie, ewentualnie niezauważalnie wolniej. System tego nie zobaczy i będzie twierdził, że dysk nie ma błędów.

Taki dysk należy wymienić na nowy, bo jego kondycja będzie się tylko pogarszać, a w pewnym momencie np. system się nie uruchomi i trzeba będzie odzyskiwać z niego dane.

Na pocieszenie dodam, że przynajmniej teraz jest pretekst żeby wymienić go na SSD.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#15 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 10:56

No trudno, dzięki. A macie może jeszcze pojęcie, czy mógłbym się domagać zwrotu kosztów naprawy, poprzez prawo konsumenckie? Przysługuje mi jego jeszcze osiem miesięcy.  



#16 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwca 2016 - 11:40

Jeśli jesteś przekonany, że w momencie sprzedaży komputer miał już tak uszkodzony dysk i jesteś w stanie udowodnić to sprzedawcy to oczywiście możesz skorzystać z rękojmi.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#17 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 11:45

Skontaktowałem się już z Cortlandem, dzięki za pomoc. 



#18 MiL

MiL
  • 1 402 postów
  • Płeć:

Napisano 02 czerwca 2016 - 12:15

I jak? Bo wg mnie bad sectory na dysku jak najbardziej podlegają pod gwarancję.



#19 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwca 2016 - 12:17

I jak? Bo wg mnie bad sectory na dysku jak najbardziej podlegają pod gwarancję.

 

Oczywiście ale to chyba nie ma związku z tematem, bo gwarancja trwa 12 miesięcy i jemu już się skończyła.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#20 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 13:35

Konsultant Cortlandu zaproponował żebym przywiózł Maka wraz z komputronikowym dowodem zakupu do ich najbliższego serwisu. (Ze Słupska mam dwie godziny jazdy.) Oni natomiast skontaktują się z Apple i spróbują powołać się na polskie prawo konsumenckie, gdyż zgodnie z nim w ciągu dwóch lat od zakupu mogę „żądać usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad, chyba że wybrany sposób jest niemożliwy do spełnienia albo wymagałby nadmiernych kosztów”. A jak nie, to zainwestuję w SSD. Chociaż z robocizn i nowymi taśmami podejrzewam że tanio nie będzie.  



#21 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwca 2016 - 13:49

Nie wiem jak w Cortlandzie wygląda koszt wymiany dysku. My bierzemy 250 złotych i montujemy wszystko na tych samych materiałach co serwis autoryzowany. Do tego koszt wybranego dysku.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#22 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 15:25

W moim przypadku cena wzrasta, ponieważ mój model, late 2013, w przeciwieństwie do early 2013, nie posiada odpowiedniego PCIe do zamontowania SSD. Chyba że znajdę jakieś "kieszenie" żeby wstawić SSD w miejsce HDD.


Użytkownik Zbyszek477 edytował ten post 02 czerwca 2016 - 15:26


#23 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwca 2016 - 15:27

Dysk jest 2,5" więc wyciąga się stary dysk HDD i dokładnie w to miejsce montuje nowy SSD, nie trzeba żadnych kieszeni. Robiliśmy takie operacje kilkanaście razy. Jeśli Cortland tego nie robi albo da zaporową cenę to możesz przysłać komputer do nas. Przy okazji można też RAM rozbudować na 16GB jeśli to potrzebne.


Użytkownik macsupport edytował ten post 02 czerwca 2016 - 15:31

Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#24 Zbyszek477

Zbyszek477
  • 39 postów
  • SkądSłupsk

Napisano 02 czerwca 2016 - 20:46

O, super. I jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. W połowie miesiąca powinienem zabrać się za zamawianie dysku (myślałem o Samsungowym 850 EVO, 250GB) i wtedy zdecyduję się gdzie wysłać komputer.  


Użytkownik Zbyszek477 edytował ten post 02 czerwca 2016 - 20:47


#25 bee3

bee3
  • 3 841 postów

Napisano 02 czerwca 2016 - 22:09

O, super. I jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. W połowie miesiąca powinienem zabrać się za zamawianie dysku (myślałem o Samsungowym 850 EVO, 250GB) i wtedy zdecyduję się gdzie wysłać komputer.  

Tylko pamiętaj, że SSD w takim przypadku powinien też być: 2.5" SATA (a nie PCIe)


Pomogłem ?   -  Lubię to 





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych