Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Media Markt sprzedał mi uszkodzonego MacBooka Air. Opis całej historii.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
56 odpowiedzi w tym temacie

#1 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 lipca 2014 - 16:19

22 czerwca 2014 r. kupiłem MacBooka Air 13" w Media Markt w Markach. Już pierwszego dnia zauważyłem, że coś jest nie tak - nie otrzymałem powiadomienia o rozładowującej się baterii, a przy 2% MBA wyłączył się nie zapisując danych (nie przeszedł w stan uśpienia). Pomyślałem, że może to wina pierwszego cyklu, niestety przy każdym kolejnym było to samo - MBA nie przechodzi w stan uśpienia, nie informuje o rozładowującej się baterii i nagle się wyłącza, nie zapisując danych.

Zadzwoniłem na infolinię Media Markt. Tam na początku powiedziano mi, żebym skontaktował się z Apple i zapytał, co oni proponują. Tam standardowa procedura - reset SMC, reset PRAM i instalacja systemu na nowo. Nic nie pomogło.

Zadzwoniłem do MM drugi raz. Przedstawiłem sytuację. Dostałem informację, że komputer ma 2 tygodnie, więc podlega wymianie, tylko autoryzowany serwis musi potwierdzić wadę. Zapytałem czy sami chcą oddać go do serwisu czy mogę sam oddać go do Cortlandu, jako że mam do niego niedaleko. Otrzymałem odpowiedź, że mogę zrobić to osobiście i na podstawie ekspertyzy, którą od nich dostanę mój Mac zostanie wymieniony w MM w Markach.

Dla pewności zadzwoniłem do MM kilka razy (4 albo 5). W różnych odstępach czasu. Za każdym razem otrzymałem takie same odpowiedzi - oddać do Cortlandu i jeśli stwierdzą usterkę, MM wymieni sprzęt.

MBA trafił do Cortlandu. Wadę wykryli, dali mi to na piśmie, przypieczętowali.

Dziś byłem w MM w Markach...
... i tu zaczynają się schody.

Pracownik na dzień dobry odesłał mnie do kierownika, na którego nota bene musiałem czekać 45 minut. Kierownik pojawił się i oznajmił mi, że sprzętu Apple nie wymieniają. Wymieniają wszystko, poza sprzętem Apple, bo to nietypowe komputery, które przy uruchomieniu zostają zarejestrowane. Nie był zainteresowany tym, co mówiono mi na infolinii. Stwierdził, że nie wie, co to Cortland i że ta ekspertyza jest dla niego nic nie warta. Kiedy powiedziałem, że łatwo sprawdzić na stronie Apple, że ten serwis jest autoryzowany, odpowiedział podobnie - że on nie zna tego serwisu i nie musi tego sprawdzać. Rozmowa z tym człowiekiem to jak rozmowa ze ścianą - na wszystko mówił "nie, nie muszę, to nie jest mój obowiązek" itp. Kiedy odmówił wymiany komputera, a ja poprosiłem o tą odmowę na piśmie - również odmówił, "bo nie musi niczego podpisywać". Nie odpowiada za to, co mówią na infolinii. Przedstawiłem Panu kierownikowi art. 8. z rozdziału 1. ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego), ale odpowiedź brzmiała znowu bardzo podobnie: "my komputerów Apple nie wymieniamy" - rozmowy ze ścianą ciąg dalszy. Niżej wklejam treść artykułu.

"Art. 8.
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać do- prowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymaga- ją nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgod- ności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupujące- go inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia."

Teraz piszę z uszkodzonego MBA. Nie wiem jeszcze co z tym zrobię, ale nie zostawię tak tego. Jeśli macie jakieś rady - będę wdzięczny. Dzięki renqien za pomoc - bardzo doceniam to, że mogliśmy pogadać nawet przez telefon, mimo że nigdy się nie widzieliśmy.

Niech to będzie dla Was przestroga. Nie kupujcie tam sprzętu Apple, bo nawet go nie zwrócicie, mimo że macie do tego prawo.

- - - Połączono posty - - -

Kierownik MM dodał jeszcze, że oni mają swój autoryzowany serwis w Radomiu pod nazwą "MIK". Nie znajdziecie jednak tego serwisu na stronie Apple.com.

#2 Paf

Paf
  • 8 094 postów

Napisano 05 lipca 2014 - 16:39

Z tego co pamiętam MM jest dość specyficzny, nawet jakbyś chciał oddać sprzęt to chyba dostajesz kupon do wykorzystania w MM na tą kwotę. Spróbuj skontaktować się z kimś wyżej niż ten "kierwniczyna", bo oni zawszę g... widzą i puszą się z racji swojego stanowiska. Jak to nie pomoże idź do jakiegoś prawnika i powołuj się na prawa konsumenta. Sam szczerze odradzam zakupy w MM nie dość że ceny ta są sporo większe niż np. w EuroRtvAGD, to obsługa nie ma pojęcia o niczym. Ostatnio gdy chciałem kupić Warcrafta 3 którego nie było na ekspozycji miły pan "znawca" sprzedawca twierdził że nie mają i nigdy nie mieli takiej gry, a jedyny Warcraft jaki istnieje to WOW i na pewno się mylę... Nie pomogło mu nawet to że pokazałem mu w internecie nadal twierdził że to pomyłka...

#3 greggi

greggi
  • 224 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 05 lipca 2014 - 19:23

Davido, podczas "operacji" zakupu, otrzymałeś ustnie, lub pisemnie ostrzeżenie, iż ów sprzęt nie podlega reklamacji, wymianie itp.? W tej kwestii w Twym wypadku (i innych), powinien być potężny baner, ostrzegający o takim procederze MM wszystkich klientów. Przecież Ty zakupiłeś komputer, bo Ci się podobał, a nie, że to był "jakiśtammac". Ty nie musisz wiedzieć, że to "dziwny komputer", czyż nie tak? Wobec powyższego "ONI" muszą uwzględnić reklamację. Na razie jeszcze nie wiem jak, ale postaram się tym zainteresować. Dobrze byłoby, gdybyś znał nazwisko "kierownika", ponieważ interwencja na wyższym stopniu miałaby odnośnik, i oczywiście świadek lub nagrywanie rozmowy (oczywiście za wiedzą rozmówcy:))...

#4 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 lipca 2014 - 19:33

Znam nazwisko kierownika.

Nie otrzymałem żadnego ostrzeżenia. ALE nawet gdybym otrzymał, to czy nie dotyczyłoby to sytuacji, kiedy Mac by mi się po prostu "odwidział", a nie sytuacji, w której okazuje się być niezgodny z umową, bo jest uszkodzony? Czy MM może zastrzec sobie, że nie wymieni sprzętu, nawet jeśli jest uszkodzony?

- - - Połączono posty - - -

Napisałem już do konfederacji konsumentów. Postaram się umówić spotkanie u nich. Zrobię wszystko, co się da. Mam dość tego, że w Polsce traktuje się tych "po drugiej stronie" (klientów, pacjentów, ludzi w urzędach niebędących urzędnikami itd.) jak gówno.

- - - Połączono posty - - -

Dodam jeszcze, a propos kierownika, że prosiłem go o odmowę na piśmie. Jako że ja uważam, że sprzęt powinien zostać wymieniony, a on z jakichś powodów nie chce go wymienić, to chciałem, aby napisał to na kartce i złożył podpis. Nie zgodził się. Ewidentnie człowiek niekompetentny - bo skoro (jak twierdzi) ma powody, aby mi odmówić, to dlaczego nie chciał się pod tym podpisać?

#5 greggi

greggi
  • 224 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 05 lipca 2014 - 19:34

Mam kolegę, który pracował w MM i pozostały mu koneksje, być może czegoś się dowiem i nie omieszkam Cię o tym powiadomić. Osobiście potraktuję to jako osobistą zniewagę:)... Aż trudno w to uwierzyć, że jeszcze taki element gdzieś istnieje....

#6 bolec71

bolec71

  • 657 postów
  • SkądPodkarpacie

Napisano 05 lipca 2014 - 19:38

Swoją drogą to MM ma niezłą antyreklamę na MyApple. Powinni zareagować.

#7 Paf

Paf
  • 8 094 postów

Napisano 05 lipca 2014 - 20:02

Swoją drogą to MM ma niezłą antyreklamę na MyApple. Powinni zareagować.


MM ma to w poważaniu ;) Klienci którzy kupują tam produkty Apple to milionowy odsetek.

#8 markdk-fe5228f169

markdk-fe5228f169
  • 154 postów
  • SkądKopenhaga DK

Napisano 05 lipca 2014 - 20:21

Tym bardziej dziwie sie,ze kolega dliwski zakupił w MM komputer. Wyrazy ubolewania.

#9 528eae9968

528eae9968
  • 7 222 postów
  • Płeć:

Napisano 05 lipca 2014 - 20:28

Ja już nigdy nie kupię a jak będę w MM to im zmienię język na Chiński :D

#10 zakino

zakino


  • 10 510 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań/Inowrocław

Napisano 05 lipca 2014 - 20:32

Ja pamiętam jak miałem problem z home to mi gość w sklepie z porażającą szczerością powiedział, że mogę czekać do 2 miesięcy. Prawie parsknąłem śmiechem w jego stronę. Wysłałem do iSource i po 2 dniach miałem w domu "nówkę"-całość z wysyłką 3 dni.

#11 dyzio1

dyzio1
  • 95 postów

Napisano 05 lipca 2014 - 20:34

Po co tam poszedłeś ?. Nie wiesz jeszcze, że to sklep dla idiotów.

#12 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 05 lipca 2014 - 20:38

22 czerwca 2014 r. kupiłem MacBooka Air 13" w Media Markt w Markach. Już pierwszego dnia zauważyłem, że coś jest nie tak - nie otrzymałem powiadomienia o rozładowującej się baterii, a przy 2% MBA wyłączył się nie zapisując danych (nie przeszedł w stan uśpienia). Pomyślałem, że może to wina pierwszego cyklu, niestety przy każdym kolejnym było to samo - MBA nie przechodzi w stan uśpienia, nie informuje o rozładowującej się baterii i nagle się wyłącza, nie zapisując danych.

Zadzwoniłem na infolinię Media Markt. Tam na początku powiedziano mi, żebym skontaktował się z Apple i zapytał, co oni proponują. Tam standardowa procedura - reset SMC, reset PRAM i instalacja systemu na nowo. Nic nie pomogło.
...


Dziwię się, że zwalasz wszystko na MM, a przecież nie oni wyprodukowali tego MacBooka.
To co opisujesz, to błąd który spotkałem już w kilku makach. A ostatnio pojawiło się to też w moim nowym, kupionym miesiąc temu MB AIR.
Podobno przechodzi po tych trzech uaktualnieniach.

[ATTACH=CONFIG]22221[/ATTACH]

Nie sprawdzałem, bo nie chcę stracić na pracy, którą wykonuję.
Nauczyłem się podłączać ładowarkę, zanim AIR się wyłączy.
Niestety programiści Apple coraz częściej przepuszczają takie babole.

#13 markdk-fe5228f169

markdk-fe5228f169
  • 154 postów
  • SkądKopenhaga DK

Napisano 05 lipca 2014 - 21:06

Nie oni produkują to my wiemy.Nie wiedzieliśmy za to,ze tam obsługa klienta stoi na wysokim i profesjonalnym poziomie.

#14 mikoko

mikoko
  • 494 postów

Napisano 05 lipca 2014 - 22:39

Ja na twoim miejscu poszedł bym do tego MM jeszcze raz gdy bedzie inny kierownik zmiennik. Jeśli byłeś po południu poszedłbym rano lub odwrotnie :-)

#15 pavi7600

pavi7600

  • 1 199 postów

Napisano 06 lipca 2014 - 07:38

Znam nazwisko kierownika.

Nie otrzymałem żadnego ostrzeżenia. ALE nawet gdybym otrzymał, to czy nie dotyczyłoby to sytuacji, kiedy Mac by mi się po prostu "odwidział", a nie sytuacji, w której okazuje się być niezgodny z umową, bo jest uszkodzony? Czy MM może zastrzec sobie, że nie wymieni sprzętu, nawet jeśli jest uszkodzony?

- - - Połączono posty - - -

Napisałem już do konfederacji konsumentów. Postaram się umówić spotkanie u nich. Zrobię wszystko, co się da. Mam dość tego, że w Polsce traktuje się tych "po drugiej stronie" (klientów, pacjentów, ludzi w urzędach niebędących urzędnikami itd.) jak gówno.

- - - Połączono posty - - -

Dodam jeszcze, a propos kierownika, że prosiłem go o odmowę na piśmie. Jako że ja uważam, że sprzęt powinien zostać wymieniony, a on z jakichś powodów nie chce go wymienić, to chciałem, aby napisał to na kartce i złożył podpis. Nie zgodził się. Ewidentnie człowiek niekompetentny - bo skoro (jak twierdzi) ma powody, aby mi odmówić, to dlaczego nie chciał się pod tym podpisać?


Widać, że nadal Pan Kierownik uważ się za osobę najważniejszą na świecie i że Jego decyzja jest niepodwarzalna i ostateczna.
Jak wszyscy wiemy gdziekolwiek teraz zadzwonimi (infolinia) to zawsze musimy wysłuchać regułki, że rozmowa będzie nagrywana - to może poproś teraz o te nagrane rozmowy, na których wyraźnie Ci mówili 4-5 razy, że możesz zrobić ekspertyzę w innym autoryzowanym serwisie i MM ją uwzględni i szukaj kontaktu z kimś wyżej postawionym niż Pan Kierownik. Pewnie marne szanse, ale zawsze można spróbować.
Mimo wszystko sytuacja pownna być załatwiona od ręki, a wychodzi, że może się ciągnąć długo i niepotrzebnie, ale mam nadzieję, ze zostanie zakończona pozytywnie dla autora wątku.

#16 czacha

czacha

    fotografista ;)

  • 2 209 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 06 lipca 2014 - 08:37

To proste - oddaj im sprzet w ramach niezgodnosci towaru z umowa (wazne zeby nie oddac go na reklamacje, tylko na niezgodnosc). Nie moga nie przyjac i sami wysla go do serwisu, bo zgodnie z litera prawa zwrocic Ci kasy nie musza, chociaz mozesz sie o to ubiegac. Jeśli zarzadasz zwrotu gotowki, a oni w ciagu 14 dni nie poinformuja Cie o spoosobie zalatwienia sprawy to tak jak bys otrzymal potwierdzenie ze sie zgadzaja.

W ostatecznosci zostaje e-sąd. Ale na dzien dzisiejszy nie warto, bo nawet nie sprobowales skorzystac z przyslugujacego Ci prawa reklamowania sprzetu.

#17 seb235-8731863dbe

seb235-8731863dbe
  • 8 114 postów

Napisano 06 lipca 2014 - 09:00

Dziwię się, że zwalasz wszystko na MM, a przecież nie oni wyprodukowali tego MacBooka.


Ale jest coś takiego jak odpowiedzialność sprzedawcy za towar który sprzedaje. Jeżeli MM twierdzi że są problemy z apple bo /i tutaj wszystkie argumenty/ to po prostu powinien nie oferować takiego produktu.

#18 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 06 lipca 2014 - 09:19

Ale jest coś takiego jak odpowiedzialność sprzedawcy za towar który sprzedaje. Jeżeli MM twierdzi że są problemy z apple bo /i tutaj wszystkie argumenty/ to po prostu powinien nie oferować takiego produktu.


Jasne.
A co do tych poprawek, to u mnie pomogło.
Właśnie wczoraj wyczerpała mi się bateria do zera i dziś rano AIR wstał bez problemowo z uśpienia.
Tak że dliwski sprawdź, czy to przypadkiem nie to.

#19 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 lipca 2014 - 10:53

To proste - oddaj im sprzet w ramach niezgodnosci towaru z umowa (wazne zeby nie oddac go na reklamacje, tylko na niezgodnosc). Nie moga nie przyjac i sami wysla go do serwisu, bo zgodnie z litera prawa zwrocic Ci kasy nie musza, chociaz mozesz sie o to ubiegac. Jeśli zarzadasz zwrotu gotowki, a oni w ciagu 14 dni nie poinformuja Cie o spoosobie zalatwienia sprawy to tak jak bys otrzymal potwierdzenie ze sie zgadzaja.

W ostatecznosci zostaje e-sąd. Ale na dzien dzisiejszy nie warto, bo nawet nie sprobowales skorzystac z przyslugujacego Ci prawa reklamowania sprzetu.


Rzecz w tym, że oni nie chcą go przyjąć - nawet w ramach niezgodności z umową. Kierownik twierdzi, że nie przyjmują zwrotów i nie wymieniają Maców i koniec. Nie ma z nim dyskusji. Nie chciał przyjąć komputera i nie chciał też dać odmowy na piśmie - po prostu się na mnie wypiął.

Najsmutniejsze jest właśnie to, jak traktują klienta. Podsumowując wszystko to, co powiedział kierownik, jego odpowiedź brzmiała: "bujaj się, ja nic nie muszę, a ty mi niczego nie udowodnisz". Nie powinno tak być.

Iro - zainstalowałem te poprawki w pierwszej kolejności i niestety - nie pomogło. Nie zależy mi na wymianie, gdyby tylko dało się to zrobić, to zrobiłbym to sam, ale niestety sprawdziłem już wszystko - uaktualnienia, naprawa uprawnień, reset SMC, PRAM i reinstalację OS X.

- - - Połączono posty - - -

Jedyne co mi zaproponowano to reklamacja i naprawa w serwisie "MIK", ale ten przecież nie jest autoryzowany. Mógłbym przez to stracić gwarancję Apple, prawda?

#20 czacha

czacha

    fotografista ;)

  • 2 209 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 06 lipca 2014 - 10:56

Z tego co piszesz, chciałeś im oddać komputer (a jak wiemy MM z własnej nieprzymuszonej woli przyjmuje zwroty niektórych towarów), a nie zgłosić niezgodność towaru z umową. Roznica jest kolosalna. Pojdz do nich i zglos niezgodnosc towaru z umowa .. koniecznie uzyj tych slow! Nie gwarancja, nie zwrot tylko niezgodnosc towaru z umową. I dopiero w ramach tej niezgodnosci mozesz powiedziec ze chcial bys wymiany na inny produkt, naprawy albo zwrotu gotowki. Sklep moze odmowic zwrotu kasy lub wymiany i moze go po prostu naprawic o ile serwis potwierdzi usterke. Jesli jednak od momentu zlozenia niezgodnosci towaru z umowa minie 14 dni i nie otrzymasz odpowiedzi ze sklepu wtedy bedzie to oznaczalo ze przychylaja sie do Twoich rzadan.

Wiec przestan wymagac od nich zwrotu/wymiany na dzien dobry, tylko zajdz i powiedz ze chcesz zareklamowac ten sprzet na niezgodnosc towaru z umowa. "Niezgodnosc towaru z umowa" - zapisz to sobie :mrgreen:

#21 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 lipca 2014 - 10:58

Miałem ze sobą nawet wydrukowany ten artykuł mówiący o niezgodności towaru z umową. Cała rozmowa opierała się właśnie na tym.

#22 czacha

czacha

    fotografista ;)

  • 2 209 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 06 lipca 2014 - 11:03

Wierze ze miales to ze soba .. ale wierze tez, ze jak mantre powtarzales im, ze chcesz oddac sprzet, a nie go reklamowac na niezgodnosc towaru z umowa - dlatego zostales odprawiony z kwitkiem. Zajdz do nich, podejdz do dzialu reklamacji i powiedz tak "Dzien dobry, chcialem zglosic niezgodnosc towaru z umowa, komputer nie pracuje tak jak powinien." Uwierz mi, nie moga Ci domowic i nie odmowia. Byc moze beda przekonywac ze lepiej skorzystac z gwarancji, ze bedzie szybciej i w ogole .. po prostu upieraj sie, ze chcesz zglosic niezgodnosc towaru z umowa.. a nie oddac sprzet. Bo jesli zaczynasz "Dzien dobry, chcialem oddac komputer.." to maja racje ze Cie splawiaja ;) Gdy juz beda wypelniali zgloszenie popros o dopisanie w uwagach ze chcial bys otrzymac zwrot gotowki. Moga sie nie zgodzic na taki zwrot, ale dopisac rzadanie musza - beda musieli naprawic problem. A jesli Cie splawia to udaj sie do rzecznika konsumentow - szybko zmiekna.

#23 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 lipca 2014 - 11:08

czacha, tak właśnie było. Nawet na infolinii kazali mi powołać się na niezgodność towaru z umową i tak też zrobiłem. Na dzień dobry opisałem całą sytuację i potem dodałem, że chcę powołać się na niezgodność. I dlatego, kiedy kierownik odmówił, poprosiłem o odmowę na piśmie - bo wiem, że nie może odmówić. Ale na to też się nie zgodził. Do rzecznika konsumentów udam się w tym tygodniu.

#24 czacha

czacha

    fotografista ;)

  • 2 209 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 06 lipca 2014 - 11:13

Serio? Ok, bylem przekonany ze cisniesz ich z tym zwrotem i dlatego Cie olewaja, ale jesli nie chcieli przyjac niezgodnosci towaru z umowa to nie wiem jak to skomentowac nawet.. Brzmi niewiarygodnie. Zglosiles to na infolinie?

#25 dliwski

dliwski


  • 15 305 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 lipca 2014 - 11:25

Nie, jest sens? Skoro zgłoszenie pewnie pójdzie do tego samego gościa. Poza tym - infolinia cztery razy powiedziała mi, że wymienią mi MacBooka bez problemu - właśnie na podstawie niezgodności z umową, co zasugerowała mi Pani na infolinii. Chyba pozostaje federacja konsumentów.

- - - Połączono posty - - -

Brzmi niewiarygodnie, to prawda. Co więcej - otrzymałem informację, że nawet na podstawie niezgodności wymieniają wszystko, ale nie Maki, bo te są rejestrowane i nic nie można potem z nimi zrobić.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych