Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

rgb czy cmyk druk


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
68 odpowiedzi w tym temacie

#1 MWood

MWood
  • 1 postów

Napisano 14 grudnia 2009 - 22:57

Witam, jestem laikiem w kwestii przygotowania materiałów do druku. Napotkałam na następujący problem. Otrzymałam materiały do druku przygotowane w Niemczech. Materiały to pliki pdf. wygenerowane z InDesign. Praca ma być drukowana w Polsce. Okazało się, że zdjęcia sa w RGB. Drukarnia życzy sobie CMYK. Niemiecki grafik nie chce zamienić RGB na Cmyk oraz twierdzi, że nie raz drukowali w ten sposób i wszystko jest ok. Sprawa jest dla mnie bardzo trudna.Chciałabym zweryfikować informację: jakie są aktualne standardy drukarskie i czy możliwe jest że wymóg CMYK jest lekkim przeżytkiem? Będę wdzięczna za pomoc.:(

#2 Roberto

Roberto
  • 13 752 postów
  • SkądWrocław

Napisano 14 grudnia 2009 - 23:17

zapis rgb jest przeznaczony dla wyświetlaczy
cmyk do druku
wynika to z 'natury' tych zapisów
rgb - Synteza addytywna – Wikipedia, wolna encyklopedia
cmyk - Synteza subtraktywna – Wikipedia, wolna encyklopedia

niby można przeliczyć rgb na cmyk (i w drugą stronę) ale to zawsze chyba jakaś niedokładność będzie i kolory dokładnie takie same nie będą(? nie wiem czy głupot nie plotę)

jeżeli to ma być 'pro' druk to raczej cmyk nie jest tutaj żadnym przeżytkiem
ogólnie cmyk nie jest przeżytkiem

#3 tasmaniec

tasmaniec
  • 585 postów

Napisano 14 grudnia 2009 - 23:31

a ogólnie to nie ma różnicy... kwestia jest tylko w tym, żeby cały plik był zmontowany albo z cmyk, albo z rgb... żeby nie było czegoś takiego, że masz fotki w rgb, dodany jakiś wektor (który zazwyczaj jest cmyk) i na to wszytsko jeszcze coś dołożone... albo wszystko w cmyku albo w rgb... przy wydruku różnice nie będą zauważalne... a najlepiej jeśli masz jeszcze do tego dobrze skalibrowany monitor to wtedy takie jakie kolory widzisz na ekranie, takie się wydrukują (jeśli mówimy o dobrej, profesjonalnej drukarni), ale z tym to najlepiej jeszcze porównać z właśnie z kompem w drukarni, a najlepiej to być przy wydruku próbnym i zatwierdzić kolory etc.

#4 zelmer

zelmer
  • 170 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 09:36

Przecież zakres kolorów CMYK jest o wiele mniejszy niż RGB. Jeśli RGB mieści się w zakresie CMYK to luz. Ale 99% przypadków tak nie jest. Tak więc będzie bardzo prawdopodobne, że kolory względem wersji cyfrowej (chodzi oglądanej na monitorze) wyjdą blade jeśli będą drukować w cyfrze. A jeśli będą drukować z offsetu to jak zrobią rozbarwienie? Goń tego gościa niech zamienia na CMYK albo ew. niech Ci potwierdzi na piśmie że wie co robi i ew. zonki w druku bierze na siebie

#5 sevenEleven

sevenEleven
  • 21 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 10:50

na 100% bedzie roznica w kolorystyce, proponuje zrobic proofa z kilku stron i pokazac klientowi, jesli zaakceptuje to ok, proofa oczywiscie potem do drukarni. prace finalenie i tak bedziesz plikowac do CMYK wiec konwersja tak czy inaczej bedzie, natomiast tak jak zaznaczylem na wstepie roznica w kolorystyce fotek bedzie. Zalezy jeszcze jakie to sa fotki, jak jakies techniczne to pol biedy, gorzej jak to fotki ludzi, jedzenia itp. edit, sorry doczytalem ze juz masz pdf'a bardzo dziwne ze jest jest w RGB, proponuje sprawdzic jeszcze czy jest odpowiednia rozdzielczosc fotek (wg mnie to pdf - preview, lub pdf do netu) proof tak czy inaczej pomoze ocenic zawartosc pdf. mozesz tez otworzyc sobie strony w photoshopie jako strony cmyk, jak masz dobry monitor to tez bedziesz wiedziec co wyjdzie w druku. to ze CMYK do przezytek to jakis nonsens. to nie jest jakies widzimisie projektanta tylko standard druku. facet puscil rgb pdf na cyfre, jakos wyszlo i juz mysli ze w offsecie tez sie uda.

#6 iFilip

iFilip
  • 791 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 15 grudnia 2009 - 11:39

Prawda jest taka, że ktoś to przekonwertować musi. Być może Niemiec pracuje z taką drukarnią, która konwersję bierze na siebie i to wcale nie musi oznaczać*braku profesjonalizmu. Drukarnia taka dostaje RGB i przekształca sobie takiego PDFa, w/g profilu swojej maszyny oraz papieru na jakim będzie drukowała. Pozwoli to na najwierniejsze oddanie tego, co projektant miał na myśli, z zastrzeżeniem, że niektóre kolory po prostu nie wyjdą, ale od tego są proofy. Ideałem jest przygotowywanie materiałów do druku posiadając profil z danej drukarni i być*może Niemiec cę o to poprosi, jak będziesz dalej żądał konwersji z jego strony. Równie dobrze możesz zrobić to sam, tylko niech drukarnia ci powie w/g jakiego profilu masz to zrobić. Jeśli coś ci się nie będzie podobało z kolorami, to niech Niemiec poprawia, albo przyśle pliki otwarte i poprawi ci to ktoś w polsce.

#7 Filip Rychlik

Filip Rychlik

    aka felippe




  • 2 928 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 grudnia 2009 - 12:11

Dokładnie. Jeśli chodzi o CMYK, to warto mieć profil maszyny na jakiej będzie to drukowane, żeby zrobić symulacje jak to będzie wyglądało. CMYK CMYKowi nierówny

#8 nutabe

nutabe
  • 47 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 grudnia 2009 - 18:10

Może Niemcy drukują na maszynach cyfrowych? Wtedy nie muszą nic konwertować, nawet lepiej jak jest RGB (z profilem sRGB). Najnowsze maszyny KonicaMinolta BizHub "preferują" RGB, bo tak wymyślili specjalne tonery. Xerox też nie widzi problemu w RGB i zdjęcia mogą w RGB zostać, najlepiej jak mają profil sRGB.

#9 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 18:27

Wszystko jest w jak najlepszym porządku! Strata jakości byłaby większa przy konwersji wtórnej najpierw z RGB na CMYK źródłowy na CMYK docelowy niż bezpośrednio z RGB na docelowy CMYK! Wczytaj PDF do Acrobata Pro i tam przekonwertuj. Prościzna!

#10 kros

kros
  • 191 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 19:10

Ja drukuje na ploterach z plików RGB i wszystko bardzo fajnie wychodzi.. Zamianą na CMYK zajmuję się już sam rip. W niemczech pewnie tak samo robili.

#11 Fiod

Fiod
  • 290 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 20:12

Witam, jestem laikiem w kwestii przygotowania materiałów do druku. Napotkałam na następujący problem. Otrzymałam materiały do druku przygotowane w Niemczech. Materiały to pliki pdf. wygenerowane z InDesign. Praca ma być drukowana w Polsce. Okazało się, że zdjęcia sa w RGB. Drukarnia życzy sobie CMYK. Niemiecki grafik nie chce zamienić RGB na Cmyk oraz twierdzi, że nie raz drukowali w ten sposób i wszystko jest ok. Sprawa jest dla mnie bardzo trudna.Chciałabym zweryfikować informację: jakie są aktualne standardy drukarskie i czy możliwe jest że wymóg CMYK jest lekkim przeżytkiem? Będę wdzięczna za pomoc.:(


Leszcz jakiś, mógł puszczać na laser albo tym podobną drobnicę, na offset puszczasz w cmyk lub pantone i nigdy inaczej, taki jest standard. Na ripie ci puszczą tak jak jest przygotowany i zamiast koloru w wydruku dostaniesz wyblakłe foto.
Powiedz mi skoro foto jest w rgb to czy wektory są tam też w rgb? szwabski dyletant...
Miałem kupę takich gównianych prac zza granicy, w większości laicy to robią.

---- Dodano 15-12-2009 o godzinie 20:15 ----

Ja drukuje na ploterach z plików RGB i wszystko bardzo fajnie wychodzi.. Zamianą na CMYK zajmuję się już sam rip. W niemczech pewnie tak samo robili.

Ploter to nie offset stary!

#12 iFilip

iFilip
  • 791 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 15 grudnia 2009 - 21:01

Fiod. Ulżyło ci? Poczułeś się już lepszy? Po co te inwektywy: szwab, leszcz, dyletant? Nie przyszło ci do głowy, że ten co przygotowywał pracę miał takie wytyczne z drukarni? Drukarnia mogła sobie zażyczyć RGB i konwertować w/g swojego profilu. Tak trudno to zrozumieć? A standardy się zmieniają. 5-7 lat temu drukarnie nie wiedziały jeszcze do czego PDF służy i kazali sobie przynosić klisze + matchprint z tych klisz. Proofy cyfrowe były jeszcze nowością.

#13 Foucault

Foucault
  • 197 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 21:34

To jest niewiarygodne jaką burze potraficie rozpętać i przy okazji zrobić mętlik w głowie komus kto się nie zna.. Druk cyfrowy - tak, da się wydrukować z RGB Druk offsteotowy - prosze szanownych przedmówców o wskazanie która drukarnia przyjmuje pliki w RGB (w domyśle prosze o nie@#%%! głupot) Profile ICC - idealne rozwiązanie, podobnie jak skalibrowane z nimi oraz względem siebie drukarki, monitory i cała reszta - taka wisienka na torcie i nie mówcie proszę że to standard przygotowywanie prac Autorze wątku - jedyne co mi na tę chwile przychodzi to w zależności od stosunków z germanskimi oprawcami: a) zdecydowanie odmówić druku pracy z RGBów B) przekonwertować toto, ale w tym wypadku wypadałoby zrobić cromalin i wysłac go najpierw do akceptacji klienta a później do drukarni. Nie drukuj tego z takiej postaci bo kolorystyka wynikowa na pewno będzie różna od tego co na ekranie - a to dla Ciebie oznacza kłopoty.

#14 Fiod

Fiod
  • 290 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 22:24

Fiod. Ulżyło ci? Poczułeś się już lepszy? Po co te inwektywy: szwab, leszcz, dyletant?
Nie przyszło ci do głowy, że ten co przygotowywał pracę miał takie wytyczne z drukarni? Drukarnia mogła sobie zażyczyć RGB i konwertować w/g swojego profilu.

Facet to jest kosmos co ty proponujesz, konwersja w drukarni z rgb na cmyk :)
17 lat w dtp siedzę i takiego bełkotu nie słyszałem od czasu rozbarwien z worda...

ps. jestem lepszy i to na pewno od tego szwaba ktory JEST dyletantem, JEST leszczem, jego własne zdanie mówi o nim wszystko: "Niemiecki grafik nie chce zamienić RGB na Cmyk oraz twierdzi, że nie raz drukowali w ten sposób i wszystko jest ok"

#15 iFilip

iFilip
  • 791 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 15 grudnia 2009 - 22:25

Ja w takiej nie drukowałem, ale zgodnie z postępem, myślę że wkrótce stanie się to powszechne. Bariery technologicznej nie ma.

Jeśli chodzi o rady są bardzo dobre. Bez proofa z drukarni, w której to będzie drukowane, anie rusz.

---- Dodano 15-12-2009 o godzinie 22:26 ----
Fiod. To jest taki sam kosmos jak 10 lat temu przyjmowanie przez drukarnie PDFów. Zobaczysz, że niedługo tak będzie.

#16 Fiod

Fiod
  • 290 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 22:38

Fiod. To jest taki sam kosmos jak 10 lat temu przyjmowanie przez drukarnie PDFów. Zobaczysz, że niedługo tak będzie.


Pdf było rewolucją ale powiedz mi jak ty sobie wyobrażasz zmianę składu? bo przecież musisz dopasować oprogramowanie, indesign, illustrator, korek robią domyślnie w cmyk. Przestrzenie barwne, pantone, cmyk, wiesz co to oznacza dla identyfikacji wizualnej? tam nie masz opisów RGB, tam jest pantone/cmyk.Co ze wzornikami kolorów? co z kalibracją monitorów i sprzętu, co z profilami?

W skrócie: chcesz postawić na głowie cały świat dtp a przecież ten szwab po prostu zrobił babola.
Mnie w to graj mniej zachodu, mniejsze pliki...problem w tym że to nierealne...

#17 Foucault

Foucault
  • 197 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 22:52

Fiod to o czym piszesz to jedno ale przecież jest jeszcze ten problem:
Dołączona grafika

Co do niemieckiego RGB - jedyne sensowne wytłumaczenie to to że do tej pory drukowali małe nakłady na cyfrze (i było ok), a teraz zachciało im się większego nakładu z offsetu (i nie widzą problemu). No ale to takie zgadywanie nicniewnoszące...

#18 iFilip

iFilip
  • 791 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 15 grudnia 2009 - 23:02

Fiod. Nie każda firma posiada identyfikację wizualną. Generalnie masz rację, ale wydaje mi się, że żyjesz w świecie agencji reklamowych i stąd twoja optyka. A DTP jest coraz bardziej powszechne i proste. Każdy hydraulik może mieć swoją ulotkę i im prościej ją można zrobić, tym lepiej dla niego. On ma gdzieś przestrzenie barwne i inne zawodowe dyrdymały. W związku z tym każdy może mu ją zrobić. A jak każdy może mu ją zrobić, to drukarnie siłą rzeczy będą musiały zacząć takie gówno przyjmować. Pan Heniek, co ostrzy noże, nie będzie narzekał, że mu fotka się źle rozbarwiła. :-) A techniczne możliwości jak najbardziej są. Do Indesigna możesz wrzucić elementy RGB. Możesz to potem wypuścić nie zmieniając przestrzeni barwnych (opcja Composite Leave Unchanged). Dlatego uważam, że to nie bzdury, tylko naturalna kolej rzeczy. To tylko kwestia kto na siebie weźmie odpowiedzialność jak coś pójdzie nie tak. Po to są wydruki próbne, które są dużo tańsze niż godzina pracy dobrego studia.

#19 Gość_owca666_*

Gość_owca666_*

Napisano 15 grudnia 2009 - 23:12

Panowie, nie ma co się kłócić, postępu się*nie zatrzyma.
Nauczyłem się jednego przez lata pracy w DTP (prepress, agencje reklamowe, drukarnie): to że o czymś nie wiem, nie znaczy że nie istnieje :)
Istnieją już i działają rozwiązania typu GMG Color Server: ColorServer: GMGColor. To właśnie tak działa: materiały w RGB, cały ustandaryzowany workflow i hula (upraszczam i polecam poczytać więcej samemu). Używa tego np IKEA do produkcji swoich katalogów, zdaje się w Niemczech właśnie.
Z jednym się w 100% zgodzę: nie u nas, nie dzisiaj...

#20 iFilip

iFilip
  • 791 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 15 grudnia 2009 - 23:15

Heh. Czyli to już rzeczywistość. A ja już zacząłem myśleć, że mnie wyobraźnia poniosła. :-)

#21 Fiod

Fiod
  • 290 postów

Napisano 15 grudnia 2009 - 23:56

Fiod. Nie każda firma posiada identyfikację wizualną.

Nie każda „firma posiada logo” ale o czy my dyskutujemy o standardzie czy o marginesie?

Generalnie masz rację, ale wydaje mi się, że żyjesz w świecie agencji reklamowych i stąd twoja optyka. A DTP jest coraz bardziej powszechne i proste. Każdy hydraulik może mieć swoją ulotkę i im prościej ją można zrobić, tym lepiej dla niego.

Prostota nie polega na tym że wypuszcza się babola bo nie umiem poprawnie tego zrobić. Poprawnie - w zgodzie ze standardem, a standard w druku to CMYK.

On ma gdzieś przestrzenie barwne i inne zawodowe dyrdymały.

Czy uważasz że hydraulik powinien zajmować się grafiką? Czy Prezydent powinien sprzedawać się jako prostytutka? Czy facet powinien rodzić dzieci? Co to za dziwadła tworzysz?

W związku z tym każdy może mu ją zrobić. A jak każdy może mu ją zrobić, to drukarnie siłą rzeczy będą musiały zacząć takie gówno przyjmować. Pan Heniek, co ostrzy noże, nie będzie narzekał, że mu fotka się źle rozbarwiła. :-)

Przyjmują już teraz, tylko nie widzę związku, dla nich jest ta proteza co podał owca666. Kiedy pracowałem w agencjach non stop taki syf dostawaliśmy i nie mówiło się że to przyszłość tylko że klient nie umie.

A techniczne możliwości jak najbardziej są. Do Indesigna możesz wrzucić elementy RGB. Możesz to potem wypuścić nie zmieniając przestrzeni barwnych (opcja Composite Leave Unchanged). Dlatego uważam, że to nie bzdury, tylko naturalna kolej rzeczy. To tylko kwestia kto na siebie weźmie odpowiedzialność jak coś pójdzie nie tak. Po to są wydruki próbne, które są dużo tańsze niż godzina pracy dobrego studia.

Jaka naturalna kolej rzeczy? Że wektory robisz w cmyk foto w RGB? Jak ty chłopie dostaniesz poprawne logo opisane pantonem to se na ekranie kolor podobny w RGB będziesz dobierał?
O czym ty piszesz?


Heh. Czyli to już rzeczywistość. A ja już zacząłem myśleć, że mnie wyobraźnia poniosła. :-)


Poniosła, poniosła..



Panowie, nie ma co się kłócić, postępu się*nie zatrzyma.
Nauczyłem się jednego przez lata pracy w DTP (prepress, agencje reklamowe, drukarnie): to że o czymś nie wiem, nie znaczy że nie istnieje :)
Istnieją już i działają rozwiązania typu GMG Color Server:

To jest proteza a nie przyszłość wypuszczania w rgb, w skrócie: zakup softu który poprawi źle zrobioną pracę. W tej chwili też coś takiego jest: konwersja w adobe lub na ripie. Ile jest firm na świecie które mają swoje logo opisane w księdze znaku CMYK/PANTONE, papiery firmowe, kolorystyka, wizytówki...
Ludzie weźcie przestańcie bzdury pisać bo mnie szlag trafi...

#22 Gość_owca666_*

Gość_owca666_*

Napisano 16 grudnia 2009 - 00:41

Poczytaj o tym co to w ogóle jest, a nie piszesz pierdoły wg swego widzimisię. Color Server to centrum systemu oprócz tego jest cały workflow. Przy określonych zastosowaniach się sprawdza, nie jest oczywiście uniwersalny, ale działa przy spełnieniu określonych warunków. Przeczytaj tego pdfa. Takie zastosowanie nie ma nic wspólnego z "naprawianiem popsutych prac" i jest zgoła czymś więcej niż "konwersja na ripie" i "adobe".
EOT z mojej strony ;)
Dobranoc

#23 Fiod

Fiod
  • 290 postów

Napisano 16 grudnia 2009 - 01:33

Proste pytanie: ile % światowego dtp korzysta z GMG? I kolejne, foto wpuszczają w rgb do indesigna tłumacząc oszczędnością czasu, co się dzieje z wektorem CMYK na foto RGB, jak to jest później drukowane i na jakich maszynach? Czy jedzie to z 4 czy 3 blach?

#24 Śfieży

Śfieży
  • 909 postów

Napisano 16 grudnia 2009 - 08:21

Fiod od 6 lat 95% ilustracji bitamapowych które wrzucam do InDesigna jest RGB. Nigdy nie miałem z nimi najmniejszego problemu, ponieważ aplikacje Adobe mają świetnie rozwiązane zarządzanie kolorem. Mniej stracę i uzyskam bardziej powtarzalne efekty jeśli fotkę RGB wrzuconą do InDesigna (czy PDF w Acrobacie) skonwertuję wbudowanym tam mechanizmem (tym samym co w Photoshopie) na etapie zapisu pliku wynikowego PDF/X. Gdybym wrzucił fotkę CMYK (która już została zmieniona wcześniej z RGB bo aparaty i skanery pobierają obraz w RGB z uwagi na budowę) to każda kolejna zamiana z CMYK-a (dla konkretnego papieru i farb) na CMYK (dla innego papieru i farb) będzie stratna. Gorzej dla jakości druku. Gorzej dla powtarzalności. Zapomniałem dodać, że monitor też masz w RGB! ;-)

#25 sevenEleven

sevenEleven
  • 21 postów

Napisano 16 grudnia 2009 - 10:12

czytam to, i zawartosc wpisow potwierdza mniej wiecej to co widze na wielu wydrukach. Ludzie obnosza sie z tym ze pracuja w rgb, a gdzie korekta kolorystyczna fotek?, projektowanie layoutow do powaznych prac w rgb? kompozycja kolorystyczna stron tez w rgb? zaraz ktos wyskoczy ze jasne, mozna, on nawet sklada foldery od 4 lat we Flashu. i prosze nie oswiecac mnie funkcjami proof colors w photoshop, synchronizacja kolorow w bridgu, profilami itp.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych