Ponieważ nie spotkałem się, przeglądając forum, z tym, żeby ktoś miał podobny problem, założyłem nowy wątek z prośbą o radę.
Od kilku tygodni Safari ma problem z otwieraniem stron na MacBooku (Retina, 13-inch, Mid 2014, macOS Big Sur 11.2.3) za pośrednictwem routera wi-fi (Vectra, router Cisco epc 3928s). Problem dotyczy również innych aplikacji Apple'a na MacBooku np. AppStore czy dostępu do serwera aktualizacji (nie można ręcznie sprawdzić aktualizacji systemu w Ustawieniach - serwer nie odpowiada).
Nie ma problemu z takimi aplikacjami jak Mail czy Mapy. Poprzez ten sam router znakomicie działa na MacBooku przeglądarka Firefox, w której strony otwierają się błyskawicznie, a także inne aplikacje firm trzecich, np. Microsoft Teams.
Powyższy problem znika natychmiast, gdy zamiast routera Vectry włączę Hotspota z iPhone'a - wszystko śmiga na MacBooku rewelacyjnie, zarówno Safari, App Store, jak i odpowiedź z serwera aktualizacji.
Problem z Safari, App Store i serwerem aktualizacji poprzez w/w router istnieje tylko na MacBooku. Na innych korzystających z niego urządzeniach - iPhone'ach, iPadzie, laptopie PC czy w aplikacjach Smart telewizora Samsung nie ma żadnych problemów z połączeniem internetowym.
Krótko mówiąc, zarówno Safari, jak i router Vectry działają znakomicie osobno, ale Safari + w/w router Vectry = totalna porażka. Jaka może być tego przyczyna? Czy ma znaczenie fakt, że ten router ma szyfrowanie tylko WPA i od jednej z ostatnich aktualizacji (nie zauważyłem której) pojawia się napis "Słabe zabezpieczenie sieci wi-fi"? Niestety, w ustalewieniach routera, które Vectra udostępnia online, nie można zmienić zabezpieczenia na WPA2/WPA3.
Z góry dziękuję za poradę.