W iOS 9 pojawiła się możliwość blokowania reklam w mobilnych Safari za pomocą specjalnych rozszerzeń dla tej przeglądarki. Wcześniej jednak w App Store pojawiły się programy pozwalające blokować reklamy nie tylko w Safari ale i innych aplikacjach. Opierały się one na połączeniach VPN. Apple zdecydowało się położyć kres ich obecności w App Store.

Zdaniem Tomasza Koperskiego - twórcy aplikacji o nazwie AdBlock, opartej właśnie na VPN, Apple poinformowało go o zmianie swojej polityki w kwestii tego typu programów i odrzuciło wysłaną przez niego do App Store aktualizację. Obecnie dozwolone są jedynie blokujące reklamy rozszerzenia dla mobilnego Safari. Te aplikacje, które wykorzystują VPN i blokują treści w innych programach, nie będą przyjmowane do App Store.

Apple nie podało powodów zmiany polityki, choć nie trudno się domyślić co jest tego powodem. Wspomniany program ma zdaniem jego twórcy usuwać 99 procent reklam pojawiających się nie tylko w mobilnym Safari, ale także w aplikacjach - które zapewniały deweloperom wpływy np. z darmowych aplikacji (często możliwość wyłączenia reklam w grze dostępna jest do kupienia poprzez mikropłatności).

Mnie decyzja Apple nie dziwi, uważam, że przyszła o kilka lat za późno. Wpuszczenie tego typu programów do App Store było bowiem działaniem na szkodę wielu innych deweloperów, którzy zdecydowali się udostępniać swoje aplikacje za darmo w zamian za wyświetlane w nich reklamy. Widać też, że Apple na serio wzięło się za porządkowanie tego sklepu.

Źródło: iPhoneHacks