Apple od niedawna testuje swoje własne rozwiązania dla samochodów autonomicznych na drogach Kalifornii. Jednocześnie firma lobbuje za zmianami w prawie stanu Kalifornia regulującym testy tego typu pojazdów. Zmiany te miałyby wpłynąć na wzrost akceptacji społecznej dla pojazdów autonomicznych.

Apple chciałoby zmian w przepisach, które ujednoliciłyby i uprościły sposób raportowania przypadków przejęcia kontroli nad autonomicznym samochodem przez kierowców testowych w sytuacjach, w których nie byłoby to spowodowane zagrożeniem. Brak jednolitego wzoru tego typu raportów i odnotowywanie w nich każdego przypadku przejęcia kontroli może być błędnie interpretowane przez media, a to z kolei może prowadzić do wzrostu obaw w społeczeństwie przed tego typu pojazdami.

Firma chciałaby, aby w raportach odnotowywane były tylko przypadki przejęcia kontroli nad samochodem w sytuacji zagrożenia wypadkiem lub złamania przepisów ruchu drogowego.

Obecnie ujmowane są w nich wszystkie tego typu przypadki, w tym te, które są elementem szkolenia kierowców testowych, a nawet te, kiedy kierowca przejmuje kontrolę na koniec jazdy testowej takim pojazdem.

Apple chciałoby, aby w raportach nie były ujmowane także przypadki przejęcia kontroli przez kierowcę testowego wskutek niewpływających na bezpieczeństwo całego systemu błędów oprogramowania lub czujników, a także automatycznego przełączania się na ręczne sterowanie, np. podczas poruszania się po placach budowy.

Firma chciałaby też, by z obecnych przepisów wykreślono zapis wymagający sporządzenia opisu wypadku, do jakiego mogłoby dojść, gdyby kierowca testowy nie przejął kontroli nad pojazdem. Zdaniem Apple taki opis to czysta spekulacja na temat zdarzeń, które nie miały miejsca.

List ten może wskazywać, że stosunek mieszkańców Kalifornii do tego typu pojazdów (gdzie są one testowane) nie jest specjalnie pozytywny, a obawy z nimi związane podsycać mają także media. Suche informacje np. o ilości przypadków przejęcia kontroli przez kierowcę podczas jednej jazdy testowej mogą tworzyć w społeczeństwie obraz wciąż bardzo zawodnych i niezbyt bezpiecznych pojazdów tego typu.

List w tej sprawie został przesłany do Departamentów Pojazdów Mechanicznych Stanu Kalifornia

Źródło: MacRumors