Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Pantone - CMYK


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
11 odpowiedzi w tym temacie

#1 mcfrey

mcfrey
  • 417 postów
  • SkądGizycko

Napisano 02 kwietnia 2007 - 11:24

Hmmm Taki problem: Klient przyniosl prace ktora ma byc w pantonie dokladnie 654 C. Taki ustawilem wydrukowalem iii... wyszlo inaczej niz na poprzednio drukowanym wzorze. Zagladam do wzornika Pantone i rzeczywiscie panton z wzornika jest o wiele ciemniejszy niz moj w illustratorze. Nawet wartosci CMYK w illustratorze pokazuja (C=100, M=67, K=38) ze to jasny kolor. Z czego to moze wynikac? Wybralem przeciez dokladnie taki sam Panton jak w specyfikacji zamowienia?
  • 0

#2 George Stark

George Stark
  • 242 postów

Napisano 02 kwietnia 2007 - 12:42

Pantony bardzo często są niepoprawnie wyświetlane na monitorze. Można spróbować z kalibracją monitora. Ja jak przygotowuję projekt z Pantone'm to sugeruje się przede wszystkim wzornikami. Często tak mam, że to co na ekranie wygląda zupełnie inaczej we wzornikach. Czasem jest za jasno a czasem za ciemno. Bywało tak, ze w ogóle kolor na ekranie był zupełnie inny! :) Jeśli masz kliszę z Pantone 654 C i drukarz użyje odpowiedniej farby to będzie dobrze. Jeśli to bardzo poważny projekt to poproś o kromalin przed wydrukiem. Niestety z Pantonami na ekranie jest kiepsko
  • 0

#3 dareks9

dareks9
  • 268 postów
  • SkądKatowice

Napisano 02 kwietnia 2007 - 13:04

.......
Nawet wartosci CMYK w illustratorze pokazuja (C=100, M=67, K=38) ze to jasny kolor. Z czego to moze wynikac? Wybralem przeciez dokladnie taki sam Panton jak w specyfikacji zamowienia?



Nie do końca Cię rozumiem. U mnie w Illustratorze CS2 kolor Pantone 654C po konwersji do CMYK-a ma składowe: C- 100%, M - 67%, K - 38% co wskazuje, że to bardzo ciemny granat - a nie jak piszesz jasny. Jest to zresztą zgodne z drukowaną wersją wzornika Pantone (Zawiera tabelę konwersji Pantone - CMYK). Jest faktem, że ten Panton jest dość jasno wyświetlany na ekranach LCD - ale nie o to tu chyba chodzi.

Pamiętaj też, że właściwe naświetlenie klisz (płyt) i dokładne określenie koloru Pantone to nie wszystko. Sporo do zrobienia ma tu drukarz, który - w zależności od jakości maszyny i kultury własnej pracy - ma spory wpływ na końcowy odcień koloru po druku. I tu też podstawą pracy jest wzornik Pantone.

No i jeszcze jedna uwaga: ewentualna próba druku kolorów Pantone z CMYK-a w większości przypadków daje marne efekty co wynika z samej genezy zdefiniowania palety kolorów Pantone.

Pozdrawiam
  • 0

#4 stomek

stomek
  • 71 postów
  • SkądŁódź

Napisano 02 kwietnia 2007 - 14:33

czesc Po pierwsze nie zawsze jest możliwe dokładne odwzorowanie kolorów PANTONE w CMYK - wynika to z tego że przestrzeń kolorów CMYK i PANTONE się nie w pełni pokrywa. Po drugie próbnik Pantone ma swoją ważność (zdaje się dwa lata), a po jej zakończenia nie odzwierciedla odpowiednich kolorów. (data powinna być wpisana na karcie kontrolnej - zwykle jest to ostatnia strona próbnika). Zresztą próbników PANTEONE - jest kilka rodzajów Pantone: Coated, UNcoated (zwykle w jednym), Process, pastell itp... Polecam używanie aktualnego próbnika i druk z farb dobieranych. A jeśli klient tego nie akceptuje (większy koszt druku) to trzeba zrobić proof i go uprzedzić o możliwości zmiany kolorów. pozdrawiam Tomek
  • 0

#5 mcfrey

mcfrey
  • 417 postów
  • SkądGizycko

Napisano 03 kwietnia 2007 - 08:05

[QUOTE=dareks9;288574]Nie do końca Cię rozumiem. U mnie w Illustratorze CS2 kolor Pantone 654C po konwersji do CMYK-a ma składowe: C- 100%, M - 67%, K - 38% co wskazuje, że to bardzo ciemny granat - a nie jak piszesz jasny. Jest to zresztą zgodne z drukowaną wersją wzornika Pantone (Zawiera tabelę konwersji Pantone - CMYK). Jest faktem, że ten Panton jest dość jasno wyświetlany na ekranach LCD - ale nie o to tu chyba chodzi.

Hmmm no wlasnie nie wiem co rozumiesz przez ciemny granat a do tego nie widziales ciemnosci granatu na wzorze dostarczonym przez klienta:)
Mysle ze jakims rozwiazaniem tego problemu byloby gdyby ktos z Was ustawil sobie kolor Pantone 654C na monitorze i porownal go z probka ze wzornika:) Jesli nie bedzie roznicy tzn ze cos z moim monitorem:) chociaz z drugiej strony to bylo drukowane w mojej drukarni i wydruk (owszem z Cmyka) wyszedl podobnie do wyswietlanego na monitorze:)
Popatrzcie tam prosze na kolor Pantone 654C na monitorze i porobniku...
  • 0

#6 dareks9

dareks9
  • 268 postów
  • SkądKatowice

Napisano 03 kwietnia 2007 - 09:03

[quote=mcfrey;289063
Hmmm no wlasnie nie wiem co rozumiesz przez ciemny granat a do tego nie widziales ciemnosci granatu na wzorze dostarczonym przez klienta:)
Mysle ze jakims rozwiazaniem tego problemu byloby gdyby ktos z Was ustawil sobie kolor Pantone 654C na monitorze i porownal go z probka ze wzornika:) Jesli nie bedzie roznicy tzn ze cos z moim monitorem:) chociaz z drugiej strony to bylo drukowane w mojej drukarni i wydruk (owszem z Cmyka) wyszedl podobnie do wyswietlanego na monitorze:)
Popatrzcie tam prosze na kolor Pantone 654C na monitorze i porobniku...[/quote]



Tak właśnie zrobiłem. Wyniki są takie:
a) ekran LCD iMaca 20" (kalibrowany "na oko") - kolor Pantone 654C wyświetlany jest nieco jaśniej w porównaniu do wzornika. Wygląda raczej jak o ton od niego jaśniejszy Panton 653 C.

B) monitor Barco 21" CRT kalibrowany sprzętowo - zgodność 100%

c) wzornik łączony kolorów Pantone i ich CMYK-owych odpowiedników: Kolor drukowany z CMYK-a wygląda ciemniej w porównaniu do jego Pantonowego wzorca zarówno na papierze błyszczącym jak i matowym.

Pozdrawiam
  • 0

#7 mcfrey

mcfrey
  • 417 postów
  • SkądGizycko

Napisano 03 kwietnia 2007 - 09:48

no wlasnie ja tez widze na monitorze jak 653 no i moglbym dopuscic zla kalibracje monitora ale wydruk z drukarni rowniez jest blizszy 653:)
  • 0

#8 dareks9

dareks9
  • 268 postów
  • SkądKatowice

Napisano 03 kwietnia 2007 - 10:06

no wlasnie ja tez widze na monitorze jak 653 no i moglbym dopuscic zla kalibracje monitora ale wydruk z drukarni rowniez jest blizszy 653:)


Skoro tak, to:
a) jeśli drukowali z Pantonu, to powinni trzymać się wzornika. Jeśli tak nie było - dali ciała.

B) jeśli drukowali z CMYK-a, to sprawa nie jest taka prosta.
Prawidłowo naświetlony i rozbarwiony "z automatu" Panton 654 wychodzi nieco ciemniej od wzorca. Jest jednak pewne ale: jeśli nie dostarczyłeś drukarni zatwierdzonego cromalinu, to drukarz nie wiedział jaki efekt ostatecznie chciałeś osiągnąć. Doszedł do wniosku, że lepiej wydrukować kolor nieco jaśniejszy, niż "zabić" barwę niemal do czerni.
Pamiętaj też, że dla drukarza decydujące znaczenie ma ogólna kolorystyka dokumentu, przy czym zwykle najważniejsza jest jakość zdjęć. Jeśli miał do wyboru: zbyt ciemne zdjęcia lub nieco jaśniejszy granat, to na pewno wybrał to drugie, z korzyścią dla jakości zdjęć.

A na przyszłość osobiście odradzałbym eksperymenty z rozmykowaniem kolorów Pantone. Zwłaszcza bez cromalinu. Znacznie lepiej z góry założyć, że cały projekt powstaje w CMYK-u i starać się szukać optymalnych barw dla projektu w tej palecie.

Pozdrawiam
  • 0

#9 banan

banan
  • 765 postów
  • SkądChi-Town, Rëmiô, Gotenhafen

Napisano 03 kwietnia 2007 - 13:38

Mozliwe ze to nie jest wcale wina monitora. Jakiej maszyny drukujacej uzywacie? Moze cos nie tak jest z profilem (enviromentem)?
  • 0

#10 mcfrey

mcfrey
  • 417 postów
  • SkądGizycko

Napisano 03 kwietnia 2007 - 18:40

Hmm to bylo na Heidelbergu jakims jednokolorowym. A profil narzuca naswietlarnia suma sumarum to ja od dawna podejrzewam ze cos nie tak z tym profilem ale mysle ze tego do konca i tak sie nie przeskoczy bo drukarz tak czy siak drukuje na oko:) wiec jak tu dobrac jakis profil:)
  • 0

#11 binio

binio
  • 155 postów
  • SkądJastrzębie Zdrój

Napisano 03 kwietnia 2007 - 19:09

A nie wystarczyłoby przekazać drukarni informacji że kolor ma być dobrany do wzornika Pantone? I wtedy nie ma znaczenia jak on Ci się wydrukował. Ostatecznie to wszystko zależy od tego jaką farbę drukarz wleje na maszynę. Najbezpieczniej byłoby wykonać cromalin lub proofa (tańsze), jako wzorca, dać do podpisu klientowi i kazać drukarni dopasować się do niego. Bez porządnego dobrze skalibrowanego monitora, lepiej sobie nawet nie zawracać głowy tym jak jest on wyświetlany. Na moim MBP, Pantone 654 tez jest bliższy 653 na wzorniku. Co prawda skalibrowany na oko, ale nawet profesjonalna kalibracja nie daje dużo lepszych wyników. Na sprzęcie przenośnym to jak na razie chyba nie do przeskoczenia. Pozostaje posiłkowanie się wzornikiem i wyobraźnią :)
  • 0

#12 banan

banan
  • 765 postów
  • SkądChi-Town, Rëmiô, Gotenhafen

Napisano 04 kwietnia 2007 - 00:59

W mojej firmie to wyglada jeszcze inaczej. Wszystkie monitory sa rozkalibrowane :) Po proty: robiac file np. w Illustratorze zaznaczasz jaki to ma byc kolor. Wtedy file idzie do PosterShop. Tam jest RIPowany (wybierasz rezolucje, profil, rozmiar). Idzie wtedy do maszyny, drukuje test jakies 7-9 in. i tak go staram sie zcropowac zebym mial wszystkie kolory na nim (jezeli nie mam to drukuje 2). Wtedy dopiro podchodze do mojego testu i porownuje go z Pantone Book. Jezeli kolor nie pasuje, wracam do mojego RIP software i tam poprawiam kolory. Do skutku. Wtedy dopiro ten proof idzie do klienta po podpis. W branzy drukarskiej juz troche przesiedzialem , to jest moje 5? firma. Jeszcze nigdy i nigdzie nie bylo tak zeby to co sobie wybierzesz w ksiazecce Pantone i zobaczysz na monitorze oraz to co ma byc wydrukowane nie bylo takie samo. Chyba ze to byl czarny banner z bialymi literami ;)
  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych